EU-Kommissionen vil ensrette regler for nethandel i EU

Når danske forbrugere går på udkig efter varer i netbutikker i Tyskland, Holland eller Frankrig, så skal de kunne have tillid til, at reglerne for købet er de samme som i Danmark.

Et nyt forslag fra EU-Kommissionen lægger op til, at reglerne for handel med varer og tjenester på nettet skal ensrettes i EU som led i at skabe et digitalt indre marked. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

- Dagens forslag vil give forbrugerne tillid til at købe på tværs af grænserne og tilbyde forenkling for virksomheder - især små og mellemstore virksomheder, der sælger online på tværs af Europa, siger Vera Jourová, kommissær for retlige anliggender, Forbrugere og Ligestilling, i pressemeddelelsen.

Den teknologiske udvikling har skabt grundlaget for et digitalt indre marked - nu handler det om at fjerne de juridiske hindringer, siger Vera Jourová.

- Forbrugerne vil få gavn af enkle og moderniserede regler, mens virksomheder vil få gavn fra større retssikkerhed, billigere og nemmere måder at udvide deres aktiviteter.

- Dette vil igen give forbrugerne flere valgmuligheder til konkurrencedygtige priser, siger hun.

I erhvervsorganisationen Dansk Erhverv giver man EU-Kommissionens forslag en blandet modtagelse. Overordnet er det godt med ens regler, men forslaget indeholder også nye byrder for virksomhederne, lyder det.

- I dag skal netbutikker efterleve 28 landes forskellige forbrugerregler, hvis de vil sælge over grænserne i EU. Det er meget besværligt, så vi er glade for, at kommissionen vil harmonisere reglerne, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

- Men det er uheldigt, at man for eksempel vil lave to forskellige regelsæt afhængig af, om forbrugerne har købt varen i netbutikken eller den fysiske butik. Det passer slet ikke med virkeligheden, hvor forbrugerne kan købe på nettet og returnere til butikken.

Ifølge EU-Kommissionen skal et digitalt indre marked udnytte vækstmuligheder for de europæiske virksomheder og sikre rettigheder for forbrugerne.

Ifølge kommissionen sælger kun 12 procent af detailvirksomhederne i EU deres varer til forbrugere i andre EU-lande, mens 37 procent har en netbutik i deres eget land.

Kun 15 procent af forbrugerne i EU køber varer på nettet fra andre EU-lande, mens 44 procent shopper på nettet i hjemlandet.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip