EU-Kommissionen vil se dansk telefusion efter i sømmene

Skrevet af admin

08/04/2015

Dagens topnyheder

Den planlagte fusion mellem Teliasonera og Telenor i Danmark skal kigges endnu mere i sømmene af EU-Kommissionen, der har sat en ny deadline for en eventuel godkendelse til 19. august.

Begrundelsen er bekymring for, hvorvidt en fusion vil svække konkurrencen på det danske telemarked, fremgår det af en meddelelse fra kommissionen.

Det skriver Ritzau Finans.

EU's konkurrencemyndigheder, der har danske Margrethe Vestager i spidsen som konkurrencekommissær, havde deadline 8. april, men man har valgt at udskyde den endelige beslutning med 90 arbejdsdage.

Hvis fusionen mellem Teliasonera og Telenor går igennem, vil det kombinere henholdsvis nummer to og nummer tre på det danske mobilmarked, der sammen skaber den største aktør på mobilmarkedet målt på omsætning og antallet af abonnementer.

EU-Kommission udtrykker i meddelelsen bekymring for, at fusionen kan føre til mindre konkurrence på markedet, hvilket kan føre til højere priser og mindre innovation.

- Telekommunikation er en vigtig service i mange menneskernes liv. Mit mål er at sikre, at den foreslåede transaktion ikke vil føre til højere priser for danske forbrugere og virksomheder, siger Margrethe Vestager i meddelelsen.

Desuden peger kommissionen på, at fusionen vil mindske antallet af mobile netværksoperatører, som kan tilbyde engrosløsninger. Det vil reducere udbuddet af selskaber hos kunderne og svække muligheden for forhandling, når der skal forhandles kontrakter.

Endelig er der en vis bekymring for, at fusionen vil betyde, at det danske telemarked vil være efterladt med to store og symmetriske aktører, hvilket ifølge EU-Kommissionen vil kunne føre til koordinering mellem selskaberne.

Det var 3. december sidste år, at norske Telenor og svensk-finske Teliasonera meddelte, at de ville slå pjalterne sammen i Danmark.

Det nye, fælles selskab vil kunne få 3,5 millioner mobilkunder og en markedsandel på cirka 40 procent af det danske mobilmarked, oplyste selskaberne dengang.

I forvejen har TDC, Telenor, Telia og 3 de seneste år kæmpet en intensiv priskrig for at vinde de danske mobilkunder.

/ritzau/