EU-sag mod Danmark blev udskudt i sidste øjeblik

Selv om EU-Kommissionen torsdag med kort varsel droppede sin oprindelige plan om at åbne en formel sag mod Danmark for at bryde EU's regler om cabotagekørsel, regner man i Transportministeriet ikke med, at sagen af den grund er gået i sig selv.

- Vi havde regnet med, at åbningsskrivelsen kom. Vi har ikke modtaget noget endnu. Men vi forventer stadig, at den kommer snart, siger pressemedarbejder Jan Thane fredag til Ritzau.

Åbningsskrivelsen blev ifølge Ritzaus oplysninger pillet af kommissionens dagsorden med kort varsel med henvisning til, at der var kommet nye oplysninger.

- Den 20. juni 2014 sendte de danske myndigheder kommissionen et supplerende svar på pilotskrivelsen, og der er behov for at vurdere dette, hedder det i kommissionens interne begrundelse for udskydelsen.

En åbningsskrivelse er EU-Kommissionens første officielle meddelelse om, at den mener, at et EU-medlem handler i strid med EU-traktaterne. Medlemslandet får typisk en frist på nogle måneder til at rette ind eller risikere en egentlig retssag ved EU-Domstolen.

Kommissionen varslede tidligere i år Danmark om, at der formentlig var sager på vej, fordi man er uenig i Danmarks fortolkning af reglerne for udenlandske chaufførers kørsel med varer inden for Danmarks grænser.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har tidligere erklæret sig klar til kamp.

- Vi er parat til at tage det hele vejen til EU-Domstolen. Hvis reglerne er tågede, så er det EU-Kommissionens problem, sagde Heunicke til Ritzau, da han i april var i Paris for at drøfte sagen med sin franske kollega.

Siden har Danmark og 10 andre EU-lande sammen bedt kommissionen om at præcisere cabotagereglerne.

EU valgte at undersøge de danske regler, efter at regeringen sidste år skærpede sin indsats med højere bøder, nye kontrolmetoder og en strammere definition af udenlandske chaufførers ret til at køre indenrigstransporter i Danmark, når de alligevel er i landet med internationalt gods.

Regeringen mener, at reglerne bliver misbrugt af udenlandske chauffører, som kører til en langt lavere løn, end de danske overenskomster foreskriver.

/ritzau/

Dagens Gossip