EU skyder 23 milliarder euro i super-trafiknet

EU er nu parat til at poste 23 milliarder euro i byggeri af veje, broer og andet form for transport i Europa, hvilket skal ske efter en større masterplan.

Det er essensen i en ny aftale, der i går aftes blev indgået mellem EU Kommissionen, Ministerrådet og Parlamentet. Aftalen er transportleddet i den såkaldte CEF-plan - der sætter rammerne for finansiering af fremtidig infrastruktur i Europa fra 2014 til 2020. Det omfatter også f.eks. energinetværk for el og gas og telenetværk.

Kernenetværk skal prioriteres

Det overordnede princip på transportområdet er, at man på vil gå væk fra at give tilskud til isolerede projekter. I stedet vil man satse mere koncentreret på at bygge et såkaldt kernenetværk i Europa, der skal stå klart i 2030.

Se kort over det nye netværk her.

Helt konkret vil man f.eks. ikke poste milliarder af euro i byggeri af en bro, hvis ikke der findes - eller er planer om at bygge - en motorvej, der kan føre trafikken til og fra broen.

»Det her er er en historisk aftale, som skaber et stærkt europæisk transportnetværk på tværs af de 28 medlemsstater. Transport er vitalt for europæisk økonomi, uden gode forbindelser, vil Europa ikke vokse eller skabe vækst,« siger EU Kommissionens vicepræsident, Siim Kallas i en pressemeddelelse.

Penge til Femernforbindelse

Aftalen er blevet til efter særdeles meget politisk tovtrækkeri i parlamentet. Over 1000 ændringsforslag er i alt blevet stillet af parlamentarikere, der gerne lige ville sikre sig en bro eller en vej i deres egen region.

»Trafikpolitik vejer ud over partiskel. Der er det mere afgørende, hvor man kommer fra. Sådan er det i det danske folketing, og sådan er det i Europaparlamentet,« siger Jens Rohde, der sidder i parlamentet for Venstre.

Også de danske parlamentarikere har kæmpet i fælles front for at få Femernforbindelsen på listen over de 20 større navngivne projekter, der nu er sikret finansiering.

»Der er ikke nogen enkeltgruppe eller en enkelt dansk parlamentariker, der kan tage æren. Det er en fælles indsats- også med den danske regering - at det er lykkedes at få den på,« siger Jens Rohde.

Med de nye rammer kan også en ny Storstrømsforbindelse sandsynligvis få flere penge fra EU, fordi der efter Femernbyggeriet vil opstå flaskehalsproblemer i regionen - hvilket efter de nye regler udløser ekstra tilskud.

Medlemslande skal selv betale det meste

Det er stadig til forhandling præcis, hvor mange milliarder der kommer til at ligge i EUs transportfond. Men det bliver nok ikke pengemangel i EU, nærmere lavvande i de enkelte landes statskasser, der kommer til at stå i vejen for nye transportprojekter.

For hver gang EU bidrager med én euro til et transportprojekt til et medlemsland, skal landet nemlig selv bidrage med fem euro, og private investorer - som f.eks. pensionskasser - bidrage med 20 euro.

Derfor mener Jens Rohde, at det er for tidligt at smide armene helt i vejret.

»Mange af projekterne vil have lange udsigter, fordi der simpelthen ikke er nok penge i en lang række medlemsstater til at igangsætte projekterne. Derfor kan pengene godt komme til at samle støv for nogle projekter,« siger han.

Dagens Gossip