EU-tal: Teleselskaber går glip af 300 millioner nye kunder

Skrevet af admin

17/02/2014

Mest læste i dag

Europæiske teleselskaber går glip af 300 millioner kunder på grund af de nuværende gebyrer for at snakke i mobiltelefon eller brug af data, når folk rejser indenfor EU.

De nuværende gebyrer er skyld i, at næsten alle EU-borgere begrænser sig i at bruge telefonens ekstrafunktioner som eksempelvis Facebook, når de rejser.

Det viser nye tal fra EU-Kommissionen, der har undersøgt mobilvanerne hos 28.000 EU-borgere.

- Forbrugerne begrænser deres telefonbrug på ekstreme måder, og dette giver ikke mening for selskaberne heller, siger EU's kommissær for den digitale dagsorden, Neelie Kroes.

Planen fra EU er at komme afgifterne til livs inden udgangen af 2016, men teleselskaberne ventes at yde hård modstand.

Det er der dog ingen grund til, for det er i virksomhedernes egen interesse at fjerne udgifterne, lyder det fra kommissæren.

- Millioner af virksomheder står overfor ekstra udgifter på grund af roaming og virksomheder, der laver applikationer, mister også omsætning. Roaming giver ingen mening, det er økonomisk vanvid, siger hun.

Hele 94 procent af EU-borgerne begrænser deres brug af applikationer, der bruger internet, mens hver fjerde helt slukker telefonen, når de rejser. Det sker af frygt for roaming-gebyrer.

Roaming betyder, at man som telekunde sendes over på andre selskabers net i stedet for at bruge sit eget teleselskab, og det kan blive dyrt, når man eksempelvis ringer, sms'er eller gør brug af internet på telefonen.

Derfor indledte parlamentarikere og EU-Kommissionen i sommer en kamp for at fjerne afgifterne indenfor EU.

Siden 2008 er der sket en stigning på 1500 procent i brug af data-roaming indenfor EU, men når folk rejser, afholder knap hver anden sig fra overhovedet at bruge internet på telefonen.

Det sker dog også i hjemlandet, at folk begrænser sig, da 70 procent begrænser deres opkald, når de ringer til andre, der er bosat indenfor EU's grænser.

/ritzau/