EU vil give nethandlende bedre klageret end butikshoppere

Et forslag fra EU-Kommissionen om at ensrette forbrugerregler for nethandel i EU kan føre til forskellige regler for forbrugerklager over varer, der er købt på nettet, og varer, der er købt i en butik.

Det siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa, som tager sig af klagesager for varer købt over grænserne.

- Den problematik kender vi ikke til i Danmark i dag, hvor der altid gælder de samme køberetlige regler, uanset om man har e-handlet, eller om man er gået ned i en butik og har købt varen, siger Lars Arent.

Forslaget fra EU-Kommissionen, som blev fremlagt onsdag, skal sammen med flere andre initiativer være med til at bane vejen for et digitalt indre marked.

Ifølge Lars Arent er det overordnet godt for forbrugerne med ens regler, men forslaget rejser altså også nye problemstillinger.

I dag har man i Danmark to års reklamationsret, uanset om man køber på nettet eller i en butik. I tilfælde af, at der er fejl ved varen, ligger bevisbyrden i dag hos forbrugeren i de første seks måneder efter købet.

- Men en konkret del af forslaget er, at man vil vende bevisbyrden om i det første halve år, så hvis der er noget galt med varen, så er det sælgeren, der skal bevise, at det ikke er en fejl, som han er ansvarlig for, siger Lars Arent.

- Det er en ændring, som kan få konkret betydning for, hvordan en klagesag falder ud, siger han.

Det er den europæiske forbrugerorganisation BEUC utilfreds med.

- Hvorfor skal EU give forskellige rettigheder til en person, som køber et par sko, afhængig af om skoene er købt på nettet eller på hovedgaden, siger Monique Goyens, direktør i BEUC, i en pressemeddelelse.

- At forslaget vil gøre det lettere for forbrugere at bevise, at en fejl ved deres produkt allerede fandtes, opvejer ikke det faktum, at forbrugerne får forringet deres væsentlige rettigheder for garanti i mindst 12 lande, siger hun.

EU-Kommissionens forslag skal nu behandles i EU-Parlamentet og af ministre fra medlemslandene.

/ritzau/

Dagens Gossip