Europæisk luftfart på vej ind i sort sky

Med andre ord, så står den på endnu flere trængselsproblemer i luftfarten i fremtiden.

Faktisk forventer Eurocontrol, at 12 procent af de flyvninger, som selskaberne gerne vil levere om 20 år, slet ikke vil kunne gennemføres. Og 12 procent er en stor størrelse, når det kommer til antal flyvninger og passagerer - det svarer nemlig til 1,9 millioner afgange med 237 millioner passagerer.

Tallet er frembragt ved at sammenholde luftfartsselskabernes planlagte ruteudvidelser med de lufthavnsudbygninger, der er lagt planer for.

Årsagen til at billedet ser så skidt ud, skal findes finanskrisen og dens følgevirkninger. Lufthavnene har - ligesom så mange andre virksomheder - revurderet deres fremtidige strategi og valgt en mere forsigtig en af slagsen. Før krisen forventede lufthavnene en øget kapacitet på 40 procent i 2030 i forhold til i dag - det er nu nedjusteret til en stigning på bare 17 procent i 2035.

Luftfartsselskaberne har også mærket effekten af krisen. De har også måtte revurdere deres prognoser, men det ændrer ikke ved, at de globale forventninger til luftfarten er en voldsom stigning i trafikken i takt med, at den globale velstand stiger og billetpriserne falder. Sidstnævnte som følge af liberalisering og lavprissatsninger.

Ifølge Check-in er det specielt i Storbritannien, Tyskland, Holland, Italien, Ungarn, Polen og Tyrkiet, at der kommer trængselsproblemer i fremtiden. Men problemerne er ikke begrænset til de lande. De vil sprede sig som ringe i vandet ud over hele det europæiske luftrum, og kan potentielt være med til at skabe trafikpropper andre steder.

En række europæiske luftfartsorganisationer forsøger nu at gøre politikere opmærksomme på problemet, der i deres optik vil udgøre en trussel mod hele Europas økonomiske vækstmuligheder.

De mener, at de europæiske politikere bør se på sagen.

»Eurocontrols seneste tal om lufthavnskapacitet er dybt bekymrende. De bør være af interesse for alle, der værdsætter de uovertrufne tilslutningsmuligheder, mobilitet og velstand, som lufthavne og flyselskaber, der flyver for dem, bringer til deres lokalsamfund. Budskabet er klart: Europa halter bagefter,« lyder det ifølge Check-in i den fælles udtalelse fra Association of European Airlines, European Regional Airlines Assocation og Airport Councils International Europe.

Dagens Gossip