Eva Kjer skal overbevise EU-lande om striks dieseltest

Når miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) mandag mødes med sine europæiske ministerkolleger i Luxembourg, vil hun forsøge at overbevise dem om, at de skal støtte et nyt forslag fra EU-Kommissionen om strammere krav til miljøtest af dieselbiler.

Volkswagens snyd med sine tal for udledning af farlige partikler har givet sagen fornyet fokus, men Danmark har i årevis presset på for at få skærpet reglerne.

- EU-Kommissionen har nu givet efter og lagt det forslag frem, som Danmark har presset på for. I dag handler det om at få mine kolleger med på, at vi hurtigt skal have udrullet de bedre test, så vi ikke skal vente fem eller ti år, før de nye testmetoder er fuldt indfasede, siger Eva Kjer Hansen i en pressemeddelelse.

Hvis ændringerne bliver vedtaget, vil det blandt andet betyde, at fremtidige test af bilernes udstødning skal måle den reelle udledning fra vejene og ikke som nu i bilfabrikanternes egne laboratorier.

Kommissionen vil sætte forslaget til afstemning onsdag, hvis det vurderes, at der er opbakning blandt medlemslandene til forslaget.

- Fra dansk side har vi i flere år presset på for at få ændret testmetoderne, så test og virkelighed hænger sammen. Vi er nået halvt i mål med EU-Kommissionens forslag. Nu skal vi det sidste stykke og have medlemslandene til at stemme for forslaget, siger Eva Kjer Hansen.

EU vedtog tidligere i år nye metoder til at måle dieselbilers udledning. De træder i princippet i kraft 1. januar i 2016, men EU-Kommissionen har fortsat ikke besluttet, hvor lang indfasningsperioden for de nye test skal være, og hvordan de konkret skal udføres.

Danmarks regering vil lægge pres på for at få de nye testmetoder forhandlet på plads i EU, så de kan gælde allerede fra 2017.

Målet er, at bilproducenterne hurtigst muligt skal vise, at udledningen fra nye biler ved faktisk kørsel afspejler de emissionsgrænser, der gælder for biltypen.

/ritzau/

Dagens Gossip