Facebook anklages for ulovlige børne-reklamer

Facebook lagrer en masse informationer om brugerne – lige fra interesser og tøjstil til bopæl, køn og alder. Oplysningerne bliver brugt til at målrette reklamerne mod den enkelte bruger.

Men denne form for markedsføring er ulovlig, når den er rettet mod børn, skriver metroxpress. Det mener Forbrugerrådet samt den norske forbrugerombudsmand.

»Når man laver en specifik markedsføring på baggrund af personlige interesser, så anser vi det for direkte købsopfordringer mod børn, som er ulovligt,« siger jurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet til metroxpress.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder

Facebook, der tillader brugere ned til 13 år, bryder dermed EU-reglerne om direkte købsopfordringer til børn, har det norske forbrugerombud for nylig fastslået.

Forbrugerrådet har rettet henvendelse til den danske forbrugerombudsmand for at få fokus på problemet.

Chefkonsulent Tina Morell Nielsen forklarer, at Forbrugerombudsmanden ikke har taget stilling til et eventuelt lovbrud, men at sagen »rejser spørgsmål om overtrædelse«.

Det har ikke været muligt for metroxpress at få en kommentar fra Facebook, men virksomhedens nordiske talsperson siger til Vg.no:

»Der er krav til alle annoncører om at følge relevante juridiske krav, herunder dem, som gælder reklame mod børn,« siger Thomas Myrup Kristensen.

BNB

Dagens Gossip

Dagens TV