Facebook tjener mere på mobilannoncer

Facebook har tilsyneladende fået bedre fat på mobilmarkedet, som nu bidrager med flere penge til verdens største, sociale netværk. Det er dog stadig minimalt, hvad der tjenes pr. bruger, og i mange lande går brugertallet ned, fordi folk finder andre kommunikationskanaler.

30 procent af Facebooks annonceindtægter i januar-marts kommer nu fra mobilverdenen mod 23 procent tre måneder tidligere og 14 procent i efterårskvartalet 2012. Det er også altafgørende for Facebook, eftersom over halvdelen af al Facebook-brug sker fra mobiltelefoner og tavlecomputere med mindre skærme og ikke længere fra traditionelle PCer, hvor der er mere plads til annoncer.

Facebook tjente i første kvartal for 219 millioner dollars, en fremgang på 6,8 procent fra 205 millioner dollars for et år siden. Det er dog stadig kun en indtægt på 0,19 cent (1,08 kroner) pr. bruger. De 219 millioner dollars i overskud kommer af en omsætning på 1,46 milliarder dollars.

Facebook-aktien er faldet med 12 procent siden januar og ligger langt under det næsten hysterisk høje niveau fra op mod børsnoteringen 24. maj 2012. Allerede på selve dagen for børsnoteringen raslede Facebooks værdi ned og er aldrig siden nået op igen. Onsdag lå aktien på 27,50 dollars mod de 38 dollars, som børsnoteringen begyndte med.

Facebook har efter eget udsagn nu 1,11 milliarder månedlige, aktive brugere og omkring 665 millioner, der bruger netværket hver dag. Antallet af månedlige brugere, som udelukkende kobler sig på fra mobilt udstyr, er mere end fordoblet til 189 millioner på et år.

Men annoncemarkedet flytter ikke lige så hurtigt med, som brugerne anskaffer sig smartphonetelefoner og tavle-PCer. I år ventes det amerikanske annoncemarked at være fem gange større på det traditionelle PC-marked end på mobilområdet.

I spidsen for Facebook står 28-årige Mark Zuckerberg, som i 2004 skabte Facebook.

Facebook lancerede for nylig en særlig programpakke til Android-telefoner og -tavlecomputere, som udskifter den traditionelle startskærm med Facebooks egen og Facebooks egne programmer. Den er ikke blevet nogen succes men har tværtimod modtaget solid kritik af både brugerne og privatlivsforkæmpere, som mener, at ingen ved deres fulde fem bør kunne finde på at overdrage hele sit liv til det børsnoterede, amerikanske selskab.

I flere lande oplever man nu, at antallet af Facebook-brugere falder. Folk vælger andre sociale netværk til deres kommunikation.

Facebooks investeringer i infrastruktur og udvidelse i antallet af ansatte betyder, at omkostningerne er steget med 60 procent til 1,1 milliarder dollars i første kvartal.

Analytikerne modtager regnskabet positivt men med forbehold. Det kaldes for »solidt«, men mange er fortsat tilbageholdne med at lade jublen bryde løs. Facebook skal gennem længere tid vise, at selskabet formår at håndtere overgangen til mobilverdenen, så indtægterne bliver - og forbliver - større.

»Kvartalsregnskabet tegner på flere måder en kontrast til sidste års børsintroduktion. Vækstudsigterne er blevet modereret, men det mest bemærkelsesværdige er, at den hype og »meromtale«, som var så rigelig for et år siden, er totalt forsvundet. Facebook er blevet »menneskelig« - underlagt de naturlige børsnoteringslove, som gælder for andre selskaber. Investorerne fokuserer som i andre selskaber på udviklingen i omsætning og indtjening. Og investorerne håber at genfinde magien i Facebook. Indtil videre er det de økonomiske lommesmerter, som vejer tungest. Et år efter introduktionen står investorerne tilbage med et tab på 30 procent,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Facebook har lovet en række nye produkter i den kommende tid, heriblandt bedre analyseværktøjer, så annoncører i endnu højere grad kan tilpasse deres annoncering og ramme den helt rigtige målgruppe.

Dagens Gossip

Dagens TV