Facebooksider mod fotovogne: Afviser at beskytte fartsyndere

Skrevet af Holger Madsen

10/10/2012

Dagens topnyheder

På Facebook er sider til advarsel mod politiets fotovogne på meget kort tid blevet uhyre populære.

Som vi her på dagens.dk kunne fortælle i weekenden, så er der omkring 80.000 brugere, der nu har trykket på "synes godt om"-knappen ved disse sider.

Samtidig hjælper de hinanden ved at skrive når de ser en fotovogn i vejkanten.

Det fik den operative leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Kenneth Benfeldt, til at undre sig over tiltaget.

- Vi har et mål om at sørge for færre dræbte på vejene, og derfor skal vi have stoppet dem der kører for stærkt. På den baggrund er det kortsigtet at advare dem, der bevidst overtræder hastighedsgrænserne. Desuden er der meget lidt tid at vinde ved at køre hurtigere, så mit råd er, at man koncentrerer sig om at køre det man må, sagde han

Men kritikken afvises af Martin Skovmose, der er en folkene bag Facebook-grupperne "Politi Razzia - Fotovogn - Kontrol". De driver en stribe grupper, der dækker de fleste regionale områder i Danmark.

- Det er ikke vores intention at holde hånden over bilister, der bevidst kører for stærkt. Vi ønsker på ingen måde at opfordre til brud på færdselsloven. Men det er klart, at der blandt vores medlemmer også er en større eller mindre gruppe af disse bilister, der helt bevidst kører alt for stærkt. Men det hverken kan eller vil vi begynde at sortere i. Vores brugere er helt anonyme i det omfang, de ikke selv rapporterer kontroller ind til os, kommenterer på vores opslag eller synes om opslag eller kommentarer. Da vi har lavet det som "facebook sider" så kan vi ikke se, hvem der har synes om dem modsat, hvis det var en gruppe, siger han.

Martin Skovmose mener, at disse fartglade bilister alligevel bliver taget før eller siden.

- De mange meldinger vi får ind hver eneste dag og giver videre ud fortæller tydeligt, at politiet er talstærkt tilstede ude på vejene. Og det er nok langt fra dem alle, som vores medlemmer får fanget og bragt videre ind til os. Men det er netop det, som er vores hensigt. At få fokus på politiets store arbejde og vist at der er mange af dem derude, så folk forhåbentlig vil tænke mere over deres hastighed generelt. Ikke blot de steder vi har advaret om. Vi har heldigvis også fået flere tilbagemeldinger fra brugere, som netop har taget budskabet til sig og som har fortalt, at de nu er langt mere opmærksomme i trafikken og det er vi rigtig glade for, siger han.

Facebook-siderne fokuserer især på politiets fotovogne, men det er faktisk ikke kun fartkontrollerne brugerne hjælper hinanden med.

- Vi advarer både mod fartmålinger, andre kontroller  som sele, mobil, kørekort og knallert, samt skatterazziaer. Men vi har taget den beslutning, at vi ikke ønsker at advare mod spiritus- og narkorazzia og den står vi ved.

Er der ikke en risiko for, at folk tjekker Facebook-siderne mens de kører bil for at se om der aktuelle advarsler der hvor de kører?"

- Selvfølgelig er der det. Og det er der uden tvivl også nogle, der gør. Men det må folk selv tage ansvar for. Det mener jeg ikke, at vi kan. Jeg tror, at hovedparten også checker SMS'er, når de kører bil uanset om de så svarer på dem eller ej under kørslen. Eller taster ind på deres GPS for den sags skyld. Vi har dog lavet Twitter profiler til vores sider, som brugerne kan tilmelde sig. Så får de vores opslag direkte ud på mobilen som notifikationer (push beskeder), når vi laver et nyt opslag. På den måde behøver de ikke at checke forgæves om, der er kommet et opslag. Vi arbejder desuden på muligheden for at udvikle en App til smartphones som et bedre alternativ til Twitter kontoen. Men det er stadig i idé fasen, lyder det fra Martin Skovmose.

Og der er tale om en stor tilslutning til disse sider.

- Netop optalt har vi i alt 63.556 LIKEs på vores sider over hele landet. Lige omkring halvdelen af dem har vi i de sjællanske grupper. Det har langt overgået vores forventninger og på vores store sjællanske gruppe nåede vi 10.000 likes i løbet af blot de første fire dage og 15.000 efter to uger, siger Martin Skovmose.