Færre europæere knapper en Carlsberg op

»Carlsberg - probably the best beer in the world.«

Sådan har det danske bryggeri i næsten 10 år markedsført sin hof-øl. Men af Carlsbergs regnskabsbøger i dag fremgår det, at sloganet måske ikke længere virker helt så tillokkende på forbrugerne.

Det dårlige europæiske vejr i andet kvartal (ja, det var koldt og vådt, indtil supersommeren satte ind) har udfordret ølsalget, som er faldet med 4-5 procent i forhold til sidste år. Og særligt den traditionelle Carlsberg-øl står for skud.

Carlsberg-mærket er faldet med 10 procent på selskabets såkaldte premiummarkeder, som dækker hele verden - bortset fra Danmark, Malaysia og England, hvor Carlsberg bliver betragtet som en mainstream-øl.

Svært at leve op til EM

Koncernen skriver, at det er svært at leve op til den høje vækst sidste år, hvor mærket voksede med 13 procent, hovedsageligt pga. den store eksponering i forbindelse med EM.

Carlsberg-øllen klarede sig dog generelt bedre i Asien, hvor mærket leverede solide resultater, særligt i Kina og Indien - specielt Carlsberg Elephant sælger godt i Indien, mens kineserne er vilde med light-udgaven af den danske øl.

Det er gået noget bedre for en anden af Carlsberg-koncernens gamle travere, nemlig Tuborg-mærket.

Tuborg giver Carlsberg baghjul

Salget af Tuborg-øl voksede samlet med 12 procent i forhold til samme periode sidste år, her var det også Asien, der leverede den store vækst.

Tuborg-mærket voksede 50 procent i regionen, hvilket hovedsageligt skyldes at mærket først sidste år blev introduceret i Kina. Siden da er den ifølge Carlsbergs: »blevet det hurtigst voksende internationale premiummærke« i landet.

Samlet er koncernens organiske ølsalg i Asien vokset med syv procent. Medregnet køb af bryggerier - Carlsberg har blandt andet øget sin ejerandel i Chongqing Jianiang Brewery - hedder vækstraten 12 procent.

Udfordret i Rusland

Både Carlsberg - og Tuborg-brandet er stærkt udfordret på det østeuropæiske marked, som i denne sammenhæng også omfatter Rusland.

På grund af ny lovgivning i Rusland må en lang række af landets kiosker og butikker ikke længere sælge øl, og det betyder, at Carlsberg-koncernens samlede ølsalg er faldet med syv procent i Rusland.

I Østeuropa stammer Carlsbergs primære salg af forskellige varianter af den lokale Baltika-øl, som den danske koncern ejer.

Cider-salg ryger i vejret

Mens de traditionelle ølmærker altså går tilbage på flere markeder, så har Carlsberg en sand højdespringer i sit Cider-brand, Sommersby.

Koncernen har blandt andet lanceret cideren for at få bedre fat i det kvindelige publikum, og mærket har i øjeblikket stor succes.

Salget af Sommersby er vokset med 85 procent i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes især lanceringen af Sommersby i Storbritannien og gode resultater i Polen efter lanceringen sidste år.

Dagens Gossip