Fagforening vil have mere fotokontrol

I december viste en tælling fra vognmændene i ITD, at der blot er danske nummerplader på 21 procent af de lastbiler, der krydser grænsen. Det er ny bundrekord. I 2003 var der danske plader på over 40 procent af de lastbiler, der kørte over grænserne.

I 2012 sigtede politiet flere end 30 udenlandske lastbilchauffører for ulovlig piratkørsel hver måned. Det er over seks gange så mange som i 2010.

Derfor foreslår 3F en ny kontrol, der kan dæmme op for ulovlig trafik: fotografering af nummerpladerne på de udenlandske lastbiler, der krydser grænsen. Billederne ender i en database, der kan genkende pladerne. Samme system bruges i London og Strockholm, når der opkræves vejskat. I Danmark kan det bruges til tjek af, om lastbilerne forlader Danmark efter det maksimum tre ture på syv dage, de må køre i landet.

- Systemet er afprøvet. Og det fungerer. Lige nu fosser danske chaufførjob til udlandet, og der køres piratkørsel som aldrig før. Derfor har vi ikke råd til at vente på andre løsninger. Det koster penge at indføre. Men det er en begrænset udgift i forhold til gevinsten, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
3F's Transportgruppe foreslår også, at der skal synligt ID på alle danske lastbiler. Det skal dæmme op for snyd, hvor underbetalte østchauffører kører i lastbiler, der er på danske plader.

Snyd er sat i system
Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Men ofte bliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel – eller piratkørsel. Flere vognmænd og speditører har sat cabotage-kørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Og ofte bliver reglerne brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Dagens Gossip