FAKTA: Balladen om bremserne på IC4

* To IC4-tog var i efteråret 2011 involveret i to episoder, som medførte, at den skandaleramte togtype i en periode helt var fjernet fra skinnerne.

* Ved Høje Taastrup oplevede man 4. november 2011 en såkaldt signalforbikørsel. Her var bremselængden nogle meter for lang, oplyser DSB.

* Ved Marslev på Østfyn måtte passagererne tre dage senere over i et andet togsæt, da IC4-toget ikke bremsede i tide ved rødt signal. Toget undgik dog kollision med et forankørende godstog.

* DSB valgte efterfølgende at sænke topfarten i IC4-tog fra 180 til 140 km/t.

* 15. november 2011, otte dage efter at man for anden gang oplevede bremseproblemer, blev samtlige IC4-tog taget ud af drift på ubestemt tid. DTU og Havarikommissionen blev sat til at undersøge bremseproblemerne.

* 28. februar 2012 satte DSB igen IC4-tog på skinnerne. De problematiske tog måtte kun køre prøvekørsler uden passagerer.

* I juni 2012 konkluderede DTU, at bremseproblemerne skyldtes glatte skinner. Måneden efter gav Trafikstyrelsen igen DSB lov til køre med passagerer i IC4-togene.

* I august 2013 fremlagde Havarikommissionen sin rapport om hændelsen. Som reaktion på denne valgte Trafikstyrelsen at indføre en hastighedsbegrænsning på 140 kilometer i timen i løvfaldsperioder mod 180 kilometer i timen i den resterende del af året.

* I december 2013 støder to IC4-tog sammen under en rangering på Esbjerg station. Efterfølgende konkluderer Havarikommissionen, at det ene tog ikke havde bremset inden for den forventede afstand.

* Nu meddeler DSB så, at man ikke får ophævet fartbegrænsningen inden den forestående løvfaldsperiode og derfor igen sænker fartgrænsen til 140 kilometer i timen i oktober og november.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip