FAKTA: De krav skal DSB overholde

Skrevet af admin

17/01/2015
* DSB's nuværende trafikkontrakter for henholdsvis fjern- og regionaltog og S-tog har været gældende siden 2005. * Af kontrakterne fremgår det, at punktligheden i togtrafikken måles på to parametre i form af rettidighed, som dækker andelen af tog, der ankommer til tiden, og pålidelighed, som viser, hvor stor en del af de planlagte afgange, der bliver afviklet uden aflysninger. * Ændringer af køreplanen, som er varslet mindst 48 timer i forvejen, tæller ikke som aflysninger, og et aflyst tog tæller ikke som forsinket. * Der findes forskellige målsætninger for rettidighed og pålidelig på tværs af DSB's driftsområder, ligesom målene har ændret sig løbende over kontraktperioden. * I fjern- og regionaltogstrafikken, som er DSB's største område, må et tog højest være 5 minutter og 59 sekunder efter køreplanen for, at det kan tælle som rettidigt. * På S-togsnettet er grænsen 2 minutter og 29 sekunder. Kilde: DSB

Dagens topnyheder

* DSB's nuværende trafikkontrakter for henholdsvis fjern- og regionaltog og S-tog har været gældende siden 2005.

* Af kontrakterne fremgår det, at punktligheden i togtrafikken måles på to parametre i form af rettidighed, som dækker andelen af tog, der ankommer til tiden, og pålidelighed, som viser, hvor stor en del af de planlagte afgange, der bliver afviklet uden aflysninger.

* Ændringer af køreplanen, som er varslet mindst 48 timer i forvejen, tæller ikke som aflysninger, og et aflyst tog tæller ikke som forsinket.

* Der findes forskellige målsætninger for rettidighed og pålidelig på tværs af DSB's driftsområder, ligesom målene har ændret sig løbende over kontraktperioden.

* I fjern- og regionaltogstrafikken, som er DSB's største område, må et tog højest være 5 minutter og 59 sekunder efter køreplanen for, at det kan tælle som rettidigt.

* På S-togsnettet er grænsen 2 minutter og 29 sekunder.

Kilde: DSB