Langt renere luft er belønningen, som Danmark høster, ved at gå i spidsen af lande, der har implementeret nye og skrappere miljøkrav til skibes udledning af svovl. Dertil kan øget kontrol tage en del af æren.
* De nye internationale miljøregler kræver, at svovlindholdet i brændstoffet nedbringes fra 1 procent til 0,1 procent, altså en reduktion på 90 procent.
* Som alternativ til at bruge brændstof med lavt svovlindhold kan skibene vælge at installere teknologi, der renser udstødningen for svovl.
* Indtil videre gælder kravene for skibe i Nord- og Østersøen samt i farvandene omkring Nordamerika.
* Kravene skal indføres i resten af verden senest i 2025.
* En såkaldt sniffer måler indholdet af svovldioxid i skibenes udstødning. Målingen kombineres med data om skibets position og identitet, så det er muligt at se, hvilket skib der udleder hvad.
* Indtil videre viser målinger fra snifferen, at 98 procent af skibene overholder miljøkravene.
* Nationalt Center for Miljø og Energi har for Miljø- og Fødevareministeriet foretaget luftmålingerne, der viser en reduktion på op mod 60 procent i mængden af svovl i luften.
* Målingerne er foretaget på land ved målestationer på Anholt, Tange og Roskilde.
Kilder: Miljø- og Fødevareministeriet
/ritzau/