FAKTA: Det er typisk for fupbutikker på nettet

En ny tendens på Facebook går ud på, at it-svindlere hacker danske Facebook-profiler og tagger profilens venner på opslag, som leder dem ind til fupbutikker på nettet. Netop nu er en fup-kampagne med billige Ray-Ban-solbriller på sit højeste.

Sidste år kendte e-mærket til 1100 fupbutikker på nettet, og tallet stiger.

Se her, hvordan man spotter dem:

* Sprogfejl.

Fupbutikker er typisk lavet af udenlandske svindlere, hvorfor sproget er oversat til dansk via maskiner. Derfor er fupbutikkerne præget af dårligt dansk og masser af stavefejl.

* Skæve priser.

Da udenlandske beløb omregnes til danske priser ved hjælp af valutaomregningsmaskiner er priserne på fupbutikkernes hjemmesider ofte skæve. I stedet for beløb som 299 kroner koster et par mærkesolbriller måske 243,67 kroner.

* Billige mærkevarer.

Fupbutikker sælger som oftest mærkevarer som Burberry, Mulberry, Nike, Marc Jacobs og Ray-Ban til ekstremt billige priser. Dog er butikkerne begyndt at hæve priserne for at virke mere troværdige.

* Virksomhedsoplysninger.

Det kan være tegn på fup, hvis man ikke kan finde butikkens CVR-nummer eller andre lovpligtige kontaktoplysninger så som adresse på siden. CVR-numre bliver også misbrugt, hvorfor det kan være klogt at kontrollere CVR-nummer på cvr.dk.

* Webadressen.

Hvis du klikker dig ind på en bestemt netbutik fra Google kan it-svindlere have hacket siden, så du omdirigeres til en fupbutik. I de fleste tilfælde vil webadressen dog afsløre, at du er havnet et forkert sted.

Kilder: e-mærket

/ritzau/

Dagens Gossip