FAKTA: Det laver Bang & Olufsen

Struer-virksomheden Bang & Olufsen har lavet en aftale om udvikling af tv med LG for at spare 200 millioner kroner om året.

Tidligere har Bang & Olufsen solgt en af sine forretninger, Automotive, som omfatter udvikling, produktion og salg af eksklusive lydsystemer til biler i det øvre segment.

Her er en række fakta om radio- og tv-producenten:

*Selskabet blev grundlagt i Struer, Danmark, i 1925 af Peter Bang og Svend Olufsen.

* Bang & Olufsen er opbygget med to forretningsområder: Business-to-Consumer (B2C) og Business-to-Business (B2B).

* B2C-forretningsområdet består af AV og B&O PLAY. AV dækker over audio- og videoprodukter solgt under Bang & Olufsen brandet i mere end 700 butikker.

* B&O PLAY brandet leverer stand-alone, bærbare produkter, der bliver distribueret gennem Bang & Olufsens butikker, såvel som gennem tredjepartsforhandlere og online.

* Bang & Olufsen har for et år siden solgt Automotive-division, der sælger lydsystemer til blandt andre Mercedes, BMW og Audi.

* Derudover har B&O sat sin Icepower-division, der producerer forstærkerenheder, til salg. Dermed er de to "business to business"-segmenter på vej ud af forretningen.

* Fremover vil selskabet alene satse på den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne gennem de to mærker Bang & Olufsen og B&O Play.

Kilder: Ritzau Finans og Bang & Olufsen

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV