FAKTA: Det viser inklusionsrapporten

Størstedelen af skolelederne bakker op om inklusion, imens det omvendte gælder for lærerne. Det viser en ny evalueringsrapport fra Undervisningsministeriet.

* Det nyeste lovkrav til inklusion i folkeskolen trådte i kraft ved begyndelsen af skoleåret 2012/13.

* Målet er, at 96 procent af eleverne skal være inkluderede i den almindelige undervisning i 2015.

* I marts 2014 undersøgte forskere fra Aarhus Universitet og SFI for andet år i træk inklusions-indsatsen i 12 repræsentativt udvalgte kommuner. Her var andelen af inkluderede elever steget til 95,5 procent fra 94,9 procent sidste år og 93,1 i 2010.

* Opbakningen til inklusion blandt lærerne er faldet fra 19 procent til 14 procent i 2014.

* 75 procent af skolelederne er "enig eller meget enig" i målsætningen om inklusion.

* Forskerne konstaterer dog, at støtten til inklusionsindsatsen er faldet yderligere hos lærerne, så det nu kun er hver syvende, der bakker op, mod hver femte i 2013.

* Samtidig oplever både lærere og skoleledere svigtende opbakning hos forældrene.

* Til gengæld er andelen af elever, der får 02 eller derunder i læsning, faldet fra 20 procent i 2010 til 12 procent i 2013.

* Rapporten er udarbejdet af SFI og Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet for Undervisningsministeriet. Rapporten følges op af en ny evaluering i 2015.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

/ritzau/

Dagens Gossip