Regeringen ruster sig til en situation, hvor Danmark genindfører grænsekontrollen. I første omgang vil regeringen have vedtaget en lov om såkaldt transportøransvar, der gør det muligt at pålægge færge-, bus-, tog og flyselskaber at kontrollere pas og eventuelt visum.
Men en række virksomheder og organisationer har sendt kritiske kommentarer til lovforslaget. Her er et udpluk:
* DSB:
- Hvis DSB fremover pålægges at indføre kontrol af generel rejselegitimation og visa, tilkommer der DSB opgaver, som medarbejderne ikke er uddannet til, endsige har erfaring med.
- DSB ser sig ikke i stand til at løfte denne opgave, som tilmed sker under strafansvar.
- Såfremt der indføres dansk grænsekontrol ved den svenske grænse, vil det stille DSB i en situation, der er umulig at løse på lovlig vis, da DSB vil være tvunget til at begå retsbrud i enten Sverige eller Danmark.
- Hvis lovforslaget bliver vedtaget og udmøntet, vil DSB være nødsaget til at indlede dialog med Transport- og Bygningsministeriet og DSB's kontraktparter i Sverige og Tyskland om midlertidigt at indstille den grænseoverskridende trafik.
* Flyselskabet SAS:
- Eftersom afskaffelsen af grænsekontrollen inden for Schengen-området er aftalt mellem stater, så bør en genindførelse af grænsekontrollen også være et anliggende mellem og for stater.
- SAS' personale har ikke umiddelbart ekspertise og ressourcer til at gennemføre dokumentkontrollen.
* Rederiet Danske Færger, der blandt andet besejler Rønne-Ystad:
- En konsekvent id-kontrol af samtlige passagerer vil kræve en helt anderledes mødetid på de store rejsedage formentlig helt op til en time for overhovedet at kunne afvikle trafikken.
- Rederiet har ingen faglige udlærte personer, som på nogen måde vil kunne se, om en id-dokumentation er rigtig eller falsk.
* Busselskabet Sydtrafik:
- Forslaget vil dårligt kunne forenes med Sydtrafiks ønske om at opretholde stabile busforbindelser til Tyskland på vilkår, der er acceptable for vores kunder, private vognmænd samt deres chauffører.
- De kontrolopgaver, som chaufførerne vil blive pålagt i situationen, er politimæssige opgaver, som chaufførerne ikke er rustet til at varetage.
- Dertil kommer, at kontrollen skal varetages i udlandet, og det virker uafklaret, hvorvidt tysk politi kan eller vil bistå chaufførerne i en kontrol- eller konfliktsituation, for eksempel hvis passagerer nægter at forlade bussen.
* Arriva, der kører bus og tog flere steder i landet:
- Dette rækker langt ud over kontrol af almindelig rejsehjemmel.
- Dertil kommer, at vi kan blive pålagt bøder og erstatningsomkostninger, i forbindelse med hjemsendelse af udlændinge med ikke gyldigt pas, visa og andre former for legitimation, eller hvis det lykkes udlændinge at komme ind i Danmark via vores transportmidler, uden at vi opdager det.
* Brancheorganisationen Horesta, der blandt andet samler turisterhvervet:
- Et rigidt grænsekontrolsystem kan have en reel negativ effekt for dansk erhvervsliv i form af lange køer ved transportkorridorerne ind til Danmark, forøgede omkostninger for firmaer, der handler over grænsen, men især for det danske turismeerhverv.
* Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, der er specialiseret i erhvervsret:
- Lovforslaget må forventes at medføre meget væsentlige økonomiske omkostninger for transportørerne. Disse kan blandt andet bestå i omkostninger til ekstra personale og faldende antal rejsende.
- Biltransporten over broerne vil blive begunstiget i forhold til transport med færgerederier og jernbanetransport
Kilder: Høringssvar
/ritzau/