FAKTA: Få overblik over Se og Hør-sagen

28. april:* BT skriver, at en ansat ved Nets skal være blevet betalt af ugebladet Se og Hør for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter. Anklagen stammer fra den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussens roman "Livet, det forbandede".

* Bladhuset Aller, der ejer Se og Hør, indleder en uvildig undersøgelse af den påståede overvågning. Nets igangsætter også en undersøgelse.

29. april:

* Tidligere chefredaktør på Se og Hør Henrik Qvortrup trækker sig som politisk kommentator på TV2. Han oplyser, at han ikke vil udelukke, at der er foregået ulovligheder på ugebladet under hans ledelse.

* Den mistænkte it-ekspert bliver hjemsendt fra sit konsulentjob hos Nordea.

30. april:

* Tidligere nyhedschef på Se og Hør Lise Bondesen bekræfter eksistensen af tys-tys-kilden. Hun bliver samme dag sendt på ferie af Ekstra Bladet, hvor hun arbejder, og fratræder efterfølgende stillingen. Syv medarbejdere på Se og Hør bliver også sendt hjem på grund af sagen.

6. maj:

* Københavns Vestegns Politi sigter den 45-årige mand, som menes at være den såkaldte tys-tys kilde, for at skaffe sig adgang til andres oplysninger samt for overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om forbud mod at videregive forretningshemmeligheder.

8. maj:

* Formanden for Aller Fonden, Linda Nielsen, trækker sig fra formandsposten, da hun mener, at den undersøgelse, som Aller har sat i gang, bør indeholde væsentligt flere forhold, end der blev lagt op til.

22. maj:

* De tidligere chefredaktører på Se og Hør Henrik Qvortrup og Kim Henningsen sigtes i sagen.

23. maj:

* Politiet foretager ransagning hos og sigter udgiverdirektør i Aller Media Per Ingdal i sagen. Ingdal fungerede som chefredaktør på Se og Hør i en periode i 2009.

17. juni:

* Politiet beslaglægger en del kildemateriale hos Aller i forbindelse med efterforskningen, efter at en dommer har pålagt mediehuset at udlevere materialet. Aller kærer på stedet afgørelsen til landsretten.

20. juni:

* Udgiverdirektør Per Ingdal i Aller Media trækker sig efter den seneste tids diskussion af Se og Hørs journalistiske metoder.

25. juni:

* En tidligere redaktionschef på Se og Hør sigtes i forbindelse med sagen.

27. juni:

*Den interne advokatundersøgelse i Aller konkluderer, at Se og Hør brugte ulovlige metoder, og tre medarbejdere fyres. Derudover får to ledere og en medarbejder skriftlige advarsler.

11. juli:

* Østre Landsret godkender politiets beslaglæggelse af materiale hos Aller, men af hensyn til Se og Hørs kildebeskyttelse er det byretten og ikke politiet, der skal gennemgå det og beslutte, hvor meget af det, der kan bruges i efterforskningen.

/ritzau/

Dagens Gossip