* Tre til syv procent af befolkningen er ordblinde.
* Ordblinde har vanskeligheder med at lære at læse skrevne ord, fordi de har svært ved at forbinde bogstaver med deres lyde.
* Ordblindhed er en vedvarende funktionsnedsættelse, som har store konsekvenser for skriftsprog (læsning, stavning og skriftlig formulering).
* Ordblindhed opleves ofte som et stort handicap.
* Intensiv undervisning og it-baserede læse- og staveværktøjer er afgørende for mennesker med ordblindhed.
* Ved intensiv læseundervisning kan ordblinde tilegne sig læsefærdigheder, og især tidlig systematisk læse- og sprogundervisning har vist sig effektiv.
* Ordblindhed skyldes hverken dårlig begavelse, synsvanskeligheder eller problemer med at kende forske på højre og venstre.
* Den nye nationale ordblindetest er udviklet i samarbejde med Socialstyrelsen, Center for Læseforskning på Københavns Universitet og Skoleforskningsprogrammet IUP ved Aarhus Universitet.
Kilder: Undervisningsministeriet, Ordblindeforeningen.
/ritzau/