FAKTA: Sådan bruger danskerne internettet

Skrevet af admin

14/12/2015

Dagens topnyheder

Det er især vores alder, der afgør, om vi søger efter musik, film eller nyheder, når vi går på internettet. Det viser Kulturstyrelsens nye rapport, "Mediebrug på internettet - Streaming, indhold og adgang."

* 97,4 procent af befolkningen i alderen 12 år og derover har adgang til internettet enten hjemme, på arbejde, i skole/uddannelsesinstitution eller andet sted.

* 98 procent af de 25-34-årige anvender internettet dagligt eller næsten dagligt. Det tilsvarende tal for de 75-89-årige er 67 procent.

* 93 procent af de 16-89-årige har været på internettet i 2015, mens seks procent aldrig har brugt internettet.

* Den bærbare pc er mest populær på tværs af alder og benyttes af 79 procent af de 16-89-årige i 2015.

* 76 procent af de 16-89-årige har brugt mobiltelefonen til internetadgang i 2015.

* 59 procent af de 16-89-årige har brugt tablet til internetadgang i 2015.

* 76,7 procent af befolkningen i alderen 12 år og derover har en profil på et socialt medie (Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat, Tumblr, Vimeo)

* 44 procent af de 12-18-årige streamer musik for eksempel via tjenester som Spotify, WiMP, YouTube eller lignende dagligt. Det tilsvarende tal i aldersgruppen 71+ er 1 procent.

* 28 procent af de 12-18-årige streamer kortere videoklip fra for eksempel tjenester som YouTube eller Vimeo dagligt. Det tilsvarende tal for i aldersgruppen 71+ er 0,5 procent.

* 15,1 procent af danskerne læser aviser/blade online en eller flere gange dagligt, mens 20,1 procent gør det ugentligt.

14,6 procent af danskerne streamer musik en eller flere gange dagligt, mens 20,9 procent gør det ugentligt.

* Mange danskere har ikke nødvendigvis abonnement til den tjeneste, de bruger.

* Flest har abonnement på tjenester, som kan streame film og serier, eksempelvis Netflix og HBO. Her har 49,3 procent et betalt abonnement, mens 11,8 procent har adgang via et andet abonnement. Derudover svarer 10,4 procent, at de har gratis adgang.

* 14,4 procent af de, der læser aviser/blade online, har et betalt abonnement, og 9,9 procent har et prøveabonnement.

* 53,2 procent svarer, at de har gratis adgang, men for mange af dem gælder, at de læser noget, der ikke ligger bag en betalingsmur.

Kilder: Kulturstyrelsen

/ritzau/