FAKTA: Sådan får du erstatning når toget er forsinket

DSB kæmper med at få behandlet en pukkel af sager om erstatning for forsinkede tog.

Behandlingstiden har været på op til otte uger, men DSB lover, at den vil være nede på 10 dage i løbet af tre uger.

Hvis du selv har oplevet forsinkelser, kan du måske også få erstatning:

* Har du rejst med klippekort, billet eller rejsekort skal toget være mindst en halv time forsinket, før du kan få kompensation.

* Forsinkelsen måles ved forskellen mellem det planlagte ankomsttidspunkt ved rejsens destination og det faktiske ankomsttidspunkt

* Du skal huske at gemme billetten eller kortet, så du kan dokumentere forsinkelsen. Har du brugt rejsekort skal du vedlægge din rejsehistorik fra rejsekort.dk.

* Er du berettiget til kompensation, kan du få udstedt en ny billet, som gælder til samme strækning som den forsinkede rejse.

* Du kan også vælge at få kontant erstatning. En forsinkelsen på over en halv time, får du en fjerdedel af rejsens pris. Er den på over en time, får du halvdelen, og ved halvanden time får du tre fjerdedele. Er forsinkelsen på over to timer, får du hele rejsens pris refunderet.

* En ændring af en EU-forordning betyder, at man nu også kan få erstatning, hvis forsinkelserne skyldes ekstraordinære situationer som ekstremt vejr, naturkatastrofer eller lignende.

* Rejser du med pendlerkort, periodekort, Hypercard eller Uddannelseskortet kan du få kompensation, hvis DSB ikke lever op til den erklærede målsætning for den strækning, hvor dit kort gælder.

* Se mere på: www.dsb.dk/kundeservice/rejsetidsgaranti.

Kilde: DSB

Dagens Gossip