FAKTA: Sådan fungerer Børnekontoret

De fleste børn og unge, der klager til Ombudsmandens Børnekontor, får aldrig behandlet deres klage, fordi den bliver afvist på forhånd, skriver Berlingske.

Børnekontoret afviste sidste år at behandle 719 klager ud af i alt 769 klager fra børn og unge. De mange afvisninger skyldes, at børnene klager det forkerte sted, oplyser Ombudsmandens Børnekontor. Læs om konteret her:

* Børnekontoret er hos Folketingets Ombudsmand.

* Ombudsmandens Børnekontor blev oprettet i november 2012, efter at FN's børnekomité kritiserede Danmark for ikke at leve op til børnekonventionen.

* Som barn kan du klage over noget, du selv har oplevet. Som voksen kan du klage på vegne af et barn. De fleste henvendelser kommer fra voksne på vegne af børn.

* Børnekontoret kan ifølge ombudsmandsloven først gå ind i sager, når samtlige muligheder for at klage i kommunen, de sociale nævn og ankestyrelsen er udtømt.

* Børnekontoret har for eksempel taget en sag op, hvor en 14-årig pige vil blive på den institution, hvor hun er anbragt, og ikke anbringes i en plejefamilie, som kommunen har besluttet.

* Kontoret har også behandlet en sag, hvor en anbragt 13-årig dreng klagede over, at han er anbragt på et opholdssted. Der er uro på opholdsstedet, og han ønsker at komme i familiepleje.

* Hvis Børnekontoret går ind i en sag, kan det ifølge Børns Vilkår alene tjekke, om lovgivningen er overholdt.

* Børnekontoret kan for eksempel ikke vurdere en skoleleders skøn i eksempelvis en mobbesag på baggrund af en henvendelse fra et barn.

* Sverige har en decideret børneombudsmand, der har beføjelser til at gribe ind, hvis børn bliver mobbet eller krænket, oplyser Børns Vilkår.

* De seneste to år er i alt 1224 klager blevet afvist, mens 121 klager er blevet godkendt til behandling, viser en opgørelse over sagsbehandlingen hos Ombudsmandens Børnekontor, som Berlingske har fået aktindsigt i.

* Telefonnummeret til børnekontor et er 33 13 25 12.

/ritzau/

Dagens Gossip