FAKTA: Sådan går det Arla på de udenlandske markeder

Skrevet af admin

17/02/2016

Dagens topnyheder

Arlas omsætning af mejerivarer i Danmark faldt med fire procent sidste år og udgjorde i alt 6,8 milliarder kroner.

De øvrige europæiske markeder er også præget af hård konkurrence, mens der til gengæld er omsætningsvækst i resten af verden.

Her følger et rids af, hvordan det er gået for Arlas produkter i udlandet i 2015:

Storbritannien: Omsætningen steg med 100 millioner euro til 2,9 milliarder euro. Arla er det største mejeriselskab og nummer et inden for frisk mælk, fløde, smør og blandingsprodukter.

Tyskland: Omsætningen faldt med 14 procent til 1,17 milliarder euro på grund af hård priskonkurrence. Arla lancerede skyr med succes sidste år, ligesom Kærgården og Buko-varemærkerne fortsat sælger godt.

Rusland: Omsætningen faldt med hele 64 procent til 39 millioner euro på grund af den russiske embargo mod mejeriprodukter fra EU. Arla har derfor indgået partnerskaber med lokale virksomheder, men forbereder sig ellers bare på, at embargoen engang ophæves.

Mellemøsten og Nordafrika: Omsætningen voksede med 19 procent til 530 millioner euro. Foruden Lurpak-smør er ostebrandet Puck populært i regionen.

Øvrige Afrika: Omsætningsfald på 15 procent til 75 millioner euro. Her er Nigeria det største marked, og mælkepulver og UHT-behandlet mælk er blandt de mest populære varer.

USA: Omsætningsvækst på 14 procent til 123 millioner euro. Amerikanerne er vilde med ost, og målet er at etablere Castello som varemærke, ligesom man også vil have en større bid af markedet for flødeost.

Kina og Sydøstasien: Arlas omsætning steg med 41 procent i regionen til 120 millioner euro. Her er UHT-behandlet mælk og mozzarellaost blandt de mest populære produkter.

Kilde: Arla

/ritzau/