FAKTA: Sådan ser den nye tidsplan for metroen ud

* Hovedstadens nye metrolinje, Cityringen, kommer til at bestå af 17 underjordiske stationer i det centrale København og på Frederiksberg. Stationerne skal forbindes med 31 kilometer tunnel.

* Tunnelboremaskinerne har på nuværende tidspunkt tilbagelagt 4,5 kilometer af den i alt 31 kilometer lange metrotunnel under hovedstaden. Og der er lavet hul igennem til tre fremtidige metrostationer.

* Byggeriet har dog langt fra kørt gnidningsfrit. Både naboklager og dårlig byggestyring har forsinket anlægget af Cityringen.

* Før sommerferien konkluderede Folketingets Statsrevisorer på baggrund af en beretning fra Rigsrevisionen, at "Metroselskabets og transportministerens forklaringer på de hidtidige forsinkelser af cityringsprojektet ikke har været fyldestgørende. Statsrevisorerne finder, at Metroselskabets og ejernes hidtidige styring af byggeriet ikke har været tilfredsstillende."

* I juni 2014 vedtog Folketinget en ny lov om byggeriet af Cityringen i et forsøg på at skære igennem stridighederne mellem naboerne til byggeriet, som har klaget over støj, og Cityringens entreprenører, som har ønsket at kunne arbejde om aftenen og natten for at blive færdig til den aftalte tid.

* Målet var oprindeligt, at Metro Cityringen skulle åbne i december 2018. Men nu bliver åbningen udskudt til juli 2019.

* Samtidig bliver byggeriet dyrere end forventet. Cityringens anlægsbudget bliver derfor øget med én milliard kroner.

* Den hidtidige anlægspris var på 21,3 milliarder kroner målt i 2010-priser, og den stiger nu til 22,4 milliarder kroner målt i 2013-priser.

* Den ekstra milliard til anlæg fordeler sig på på 700 millioner kroner, som skal betale for syv måneder længere byggeperiode. De sidste 300 millioner kroner går til ekstraudgifter til naboerstatninger.

* Dertil kommer tabte passagerudgifter og øgede renteudgifter på 200 millioner kroner. Samlet set bliver fordyrelsen dermed på 1,2 milliarder kroner.

/ritzau/

Dagens Gossip