FAKTA: Sådan virker EU's kvotehandel med CO2

EU indledte i 2008 handel med CO2-kvoter mellem virksomheder, kraftværker og lande, kaldet ETS (Emissions Trading System). Systemet udgør en hjørnesten i EU's klimapolitik.

* Kvotehandlen dækker flere end 11.000 energitunge virksomheder og kraftværker i de 28 EU-lande. Cirka 45 procent af CO2-udledningen i EU er omfattet af ETS.

* Systemet skal nedbringe udledning af drivhusgasser ved hjælp af markedskræfterne. Filosofien er at nedbringe CO2-udslippet, hvor det er billigst.

* Kvotehandlen skal samtidig skubbe på den grønne omlægning af Europas energisystemer, så det kan betale sig at investere i vindmøller, solceller og andre vedvarende energikilder.

* Virksomheder får en bestemt mængde gratis CO2-kvoter og skal købe resten på auktion. Dem, der sparer energi, får overskud af kvoter og kan sælge til andre.

* For at systemet kan virke, skal der år for år være stadigt færre kvoter, så CO2-prisen er høj, og det bliver rentabelt at spare energi frem for at købe kvoter.

* Kvotehandlen har imidlertid skrantet, fordi EU-landene har tildelt deres egne virksomheder alt for mange gratiskvoter. Også den økonomiske krise har fået CO2-prisen til at styrtdykke.

* Der er i øjeblikket omkring to milliarder overskydende kvoter, som ikke bruges, og det presser prisen i bund.

* For at undgå systemets kollaps og få prisen op iværksatte EU-Kommissionen i 2013 en redningsaktion. 900 millioner kvoter blev midlertidigt taget ud af markedet indtil 2019.

* Kvoteprisen er dog stadig meget lav, så nu vil EU reformere systemet igen ved at pille yderligere 450 millioner kvoter ud indtil 2021.

* Når de kvoter senere bliver solgt, skal pengene gå til en innovationsfond, der skal støtte nye investeringer i vedvarende energi.

* Fra 2021 skal omkring 310 millioner kvoter bruges på at etablere en moderniseringsfond, der skal støtte fattige lande i at få moderniseret deres energisektor.

* Alle EU's 28 medlemslande skal bidrage til fonden, der skal støtte de 10 fattigste EU-lande, der alle ligger i Østeuropa, målt i bruttonationalprodukt.

* Kvoteprisen er i øjeblikket 7 euro per ton CO2, og den nye reform ventes at drive prisen op mellem 22 og 25 euro i gennemsnit over det kommende årti. Men det er ikke nok til at drive den grønne omstilling frem, mener kritikere.

Kilde: EU-Kommissionen og Dansk Energi

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip