FAKTA: Sagen om togstriden på Langeskov Station

Sagen om Langeskov Station har længe været et samtaleemne på Fyn.

Men tidligere i denne måned blev de landsdækkende medier også opmærksom på sagen, fordi transportminister Magnus Heunicke (S) og hans særlige rådgiver verbalt overfaldt en TV2 Fyn-journalist, der stillede spørgsmål til ministeren om stationen.

Episoden har Heunicke efterfølgende undskyldt.

Her følger fakta om sagen:

* I 2010 lover den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V), at IC3-togene vil stoppe på stationen i Langeskov på strækningen mellem Odense og Nyborg.

* I november 2010 indgår en række folketingspartier en trafikaftale, som afsætter 57 millioner til en ny station i Langeskov.

* I aftalen står der ikke noget om, hvorvidt det skal være regionaltog eller IC-tog, som skal stoppe på stationen. I forligsteksten står der:

"Parterne er endvidere enige om at afsætte 35,4 millioner kroner (fysikpris) samt 17,7 millioner kroner i anlægsreserve, dvs. i alt 53,1 millioner kroner til genåbning af Langeskov Station under forudsætning af, at Kerteminde Kommune finansierer etablering af parkeringspladser, forplads mv. Stationen forventes at kunne åbne i 2013".

* I december 2011 skriver daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til transportudvalget, stillet af Pernille Skipper (EL), følgende:

- Jeg kan dog vanskeligt give tilsagn om at åbne Langeskov Station for regionaltog, da der ikke kører regionaltog mellem Odense og Nyborg og dermed gennem Langeskov. Langeskov Station tænkes derimod betjent med IC-tog.

* I foråret 2014 forhandler forligspartierne sig frem til en endelig aftale om økonomien i den nye station.

* Stationen, som forventes at stå færdig i september i år, og som kommer til at bestå af en perron på 250 meter på begge sider, kommer til at koste 70 millioner kroner.

* 5. maj i år skriver Heunicke følgende i et svar til Jane Heitmann (V) på spørgsmålet om togstoppet i Langeskov:

"DSB har sammen med Banedanmark vurderet, at en betjening med IC-stop i Langeskov ikke vil være hensigtsmæssig, da dette blandt andet vil medføre længere rejsetid både for det pågældende IC-tog og det bagvedkørende lyntog, som i praksis først kan overhale IC-toget i Odense. Derfor forventer DSB nu at betjene Langeskov Station med et regionaltog."

Kilde: mitfyn.dk

/ritzau/

Dagens Gossip