Tirsdag udtaler statsrevisorerne "skarp kritik" af myndighedernes håndtering af det udskældte rejsekort, som nu er seks år forsinket, og som har kostet to milliarder kroner at udvikle.
Her er statsrevisorernes kritikpunkter:
* Rejsekortet bliver seks år forsinket. Det har betydet, at rejsekortet er langt mindre udbredt end forudsat.
* Rejsekort A/S og trafikselskaberne har ikke i tilstrækkelig grad prioriteret at løse brugernes problemer med rejsekortet - glemt tjek ud og tank op.
* Transportministeriet burde tidligere have engageret sig i sagen med henblik på at sikre løsninger på brugerproblemerne.
* Transportministeriet foreslog først en mere holdbar finansieringsmodel, da der var risiko for, at Rejsekort A/S ville træde i betalingsstandsning.
* Transportministeriet har været vidende om, at Rejsekort A/S’ økonomi var utilfredsstillende, og at organiseringen gav trafikselskaberne ringe incitament til selv at løse problemerne vedrørende økonomi og kundetilfredshed.
* Transportministeriet har ikke fulgt op på, om forudsætningerne i aktstykkerne om kapitalindskud i Rejsekort A/S er blevet overholdt. Således har kapitaltilførslen været større end forudsat i det seneste aktstykke fra 2011.
* En del af kapitaltilførslen er − uden hjemmel − sket som forøgede lån fra DSB og Metroselskabet til Rejsekort A/S.
* Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at trafikselskaberne – som en reaktion på den manglende brugervenlighed – har svækket rejsekortets økonomi, bl.a. ved ikke at udfase eksisterende billetprodukter med den forudsatte hastighed.
* Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at trafikselskaberne ikke har sikret, at nye tidssvarende løsninger til for eksempel mobiltelefon blev udviklet af Rejsekortet A/S frem for af de enkelte trafikselskaber.
Kilder: Statsrevisorerne
/ritzau/