Nogle af sidste års ulykker i farlige jernbaneoverskæringer:
* 22. februar 2014: En yngre mand mister livet, da hans bil bliver ramt af et tog på Thybanen i en ubevogtet jernbaneoverskæring ved Vestervigvej i Bedsted. Der er ifølge politiet tale om en overskæring uden lys og bomme.
* 23. maj 2013: En mor og hendes datter kommer lettere til skade, da et tog på Lemvigbanen bliver afsporet efter kollision med en traktor med gyllevogn i en ubevogtet overskæring på Marsbjergvej mellem Ramme og Bonnet.
* 5. maj 2013: En far og hans to teenagebørn omkommer, da deres bil blev påkørt af et tog i en overskæring ved Vinderup mellem Struer og Skive. Overskæringen var udstyret med lyssignal og advarselsklokke, men havde ikke bomme.
* 26. januar 2013: En 14-årig dreng mister livet, da han kommer kørende på sin cykel og bliver ramt af et tog i en ubevogtet jernbaneoverskæring på lokalbanen ved Agnetevej i Snekkersten i Nordsjælland.
En rapport om ulykker i jernbaneoverskæringer mellem 1998 og 2008 viste, at der i perioden skete 36 ulykker med 10 dødsofre i overskæringer med blinklys, mens der i overskæringer med bomme var 170 ulykker med ni dødsofre.
Overkørsler med bomme er på mere trafikerede strækninger, og målt i relative tal viser undersøgelsen, at bomme får mængden af ulykker til at falde.
/ritzau/