Faldende fragtrater til søs presser handlen med udlandet

Skrevet af admin

09/08/2016

Dagens topnyheder

Danmarks regnskab med udlandet viser mindre overskud i første halvår 2016. Det viser opgørelsen over betalingsbalancen fra Danmarks Statistik.

- Overskuddet for det første halvår af 2016 var på 54,4 milliarder kroner, hvilket er 18,6 milliarder kroner lavere end i samme periode i 2015.

- Det er især en nedgang i overskuddet på tjenestehandlen, der ligger bag denne udvikling, lyder det fra Danmarks Statistik.

Over halvdelen af faldet i de samlede indtægter skyldes tjenesteeksporten, hvor det især er søtransport, der trækker regnskabet ned.

Ifølge Nils Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank, er det især lavere rater på at fragte gods rundt på verdenshavene, der går ud over den danske eksport af tjenester.

- Det såkaldte Baltic Dry index for fragtraterne er lige nu omtrent 40 procent lavere end på samme tidspunkt sidste år. Nettoindtægterne fra søtransport var på 15,8 milliarder kroner i 1. halvdel af 2016 mod 32,6 milliarder kroner i 1. halvdel af 2015.

- Der er tale om det laveste overskud i de første seks måneder af et år fra søtransport siden 2009. Det opvejer dog billedet lidt, at olieprisen er faldet, hvilket har trukket ned i udgifterne til skibenes brændstof, skriver Nils Rønholt i en kommentar.

Han tilføjer, at det lavere overskud på betalingsbalancen ikke i sig selv er en katastrofe for dansk økonomi.

- Der er ikke meget beskæftigelse knyttet til søtransport. Men rederivirksomhederne er selvfølgelig ramt af det, og statskassen bliver det også i det omfang, at det bliver færre skattebetalinger, siger han.

Både Nils Rønholt og Bjørn Tangaa Sillemann, økonom i Danske Bank, fremhæver, at det havde været en bedre nyhed, hvis overskuddet faldt som følge af øget forbrugslyst hos danskerne.

- Der er fortsat tale om et stort overskud på betalingsbalancen. Det skyldes i høj grad, at dansk økonomi ikke kører på fuld damp, og derfor ligger efterspørgslen efter udenlandske varer og tjenester underdrejet, skriver han i en kommentar.

- Det gælder dels den private efterspørgsel, og dels de danske virksomheders meget begrænsede investeringer, som holder den danske import nede, lyder det.

/ritzau/