Farlig søvn: Derfor må din powernap ikke være længere end 30 minutter

Det er forskere fra universitetet i Huazhong i Kina, der har undersøgt hvad en lur gør for os.

Lidt over 27.000 mennesker over 45 år indgår i undersøgelsen, og konkulsionen er blandt andet, at man ikke skal sove for længe, skriver news.com.au.

Ganske vist har masser af tidligere undersøgelser vist, at en lur kickstarter trætte hjerner - og derfor er godt.

Men den nye underøsgelse viser, at man ikke må sove for længe.

For en lur på over en halv time kan øge risikoen for, at man udvikler diabetes type 2.

Af dem der tager en lur havde 40 procent forhøjet blodtryk - men hos dem, der ikke sov, var andelen kun på 30 procent.

Og 24 procent af power-napperne havde forhøjet kolesteroltal - men det tal var kun 19 procent hos dem, der holdt sig vågen.

Forskerne konkluderer ud fra undersøgelsen, at man enten skal sove 30 minutter eller mindre - eller helt lade være.

Især fordi blodsukker-indholdet var højere hos power-napperne, og forskerne fastslår også, at for meget søvn midt på dagen øger risikoen for diabetes 2. fordi man rører sig mindre end dem, der holder sig i gang.

Og de lægger også vægt på, at middagsluren forstyrrer kroppens indre ur, samt stresser kroppens organer.

Derfor mener de ikke, at man skal sove for længe.

Men som sagt, så har andre undersøgelser vist modsatte resultater, der fastlog at powernaps kan minimere risikoen for hjerteanfald og blodpropper.

Hvad er dine erfaringer med en kort lur midt på dagen?

Dagens Gossip