Fejden fortsætter mellem Bent Jensen og Jørgen Dragsdahl

Sagens store perspektiv er Danmarks rolle under Den Kolde Krig og det stadig betændte spørgsmål om, hvem der handlede i den gode sags tjeneste.

Sagens konkrete afsæt er, at Jørgen Dragsdahl har anlagt injuriesag mod Bent Jensen, fordi historikeren i Morgenavisen Jyllands-Posten har beskyldt Dagbladet Informations daværende udenrigs- og sikkerhedsredaktør - ofte NATO-kritiske medarbejder - for, at han i 1980erne hjalp KGB, Sovjetunionens hemmelige efterretningstjeneste:

»Arkiverne har vist, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent,« blev Bent Jensen citeret for på forsiden af Jyllands-Posten 14. januar 2007.

Dragsdahl anlagde sag, og Retten i Svendborg fandt i 2010, at Bent Jensen, som dengang var leder af det statslige Center for Koldkrigsforskning, ikke kunne dokumentere påstanden. Og at han ikke som forsker har den vidtgående ytringsfrihed, som han selv mente, at han havde.

Læs også: Professor og journalist i bitter retssag

Straffen blev 20 dagbøder a 2.000 kroner og en tortgodtgørelse på 200.000 kroner.

Bent Jensen ankede, og Østre Landsret skal nu tage stilling til sagen.

Ifølge Jyllands-Posten vil der blive fremlagt nye dokumenter og afhørt nye vidner i sagen, herunder de tre journalister, som skrev forsideartiklen 14. januar 2007.

De var i byretten stævnet af Jørgen Dragsdahl, men blev frifundet. Nu vil Dragsdahl og hans advokat Henrik Holm-Nielsen indkalde dem for at få afklaret, om de citerede Bent Jensen korrekt 14. januar 2007.

Bent Jensen påstår nemlig som en ny del af sit forsvar, at det ikke er tilfældet. Og at han alene gengav PETs, Politiets Efterretningstjenestes, syn på Jørgen Dragsdahl, skriver Jyllands-Posten.

Bent Jensen fik i forbindelse med sin forskning adgang til afklassificerede PET-dokumenter om Dragsdahl, og 14. januar 2007 beskrev han med egen pen i et stort indlæg i Jyllands-Posten det billede, som havde tegnet sig for ham. Bent Jensen skrev blandt andet:

»PET’s fortrolige konklusion til eget brug lød således: »Set med KGB-briller har D (raghsdahl) s position (...) været ualmindelig nyttig. Det er ikke uden grund, at han på et tidspunkt i Centret blev benævnt som »nr. 1« i Danmark, men hvor meget man reelt har fået ud af denne agent, kan der kun gisnes om.« Dragsdahl var altså ifølge både KGB og PET KGB-agent.«

Men Retten i Svendborg lagde vægt på, at PET ikke fandt grundlag for at indstille, at der kunne rejses tiltale mod Jørgen Dragsdahl. Og at PETs dokumenter alene gengav en enkelt medarbejders holdning. Sagen er nu genåbnet med 17 planlagte retsmøder i Østre Landsret.

Dagens Gossip