Fem gode råd: Sådan bliver du gode venner med din arbejdsmail

Skrevet af Ronja Ryde

24/11/2014

Mest læste i dag

I Frankrig har er det blevet lovpligtigt for arbejdsgiverne at forbyde arbejdsmailen efter fyraften. I Tyskland vil man gerne gøre det samme. Det bør man også gøre i Danmark, mener trivselsekspert Jon Kjær Nielsen. Han er forfatter bag blandt andet bogen "Arbejdsglæde på seks uger", og efterspørger mere fokus på danske medarbejderes brug af arbejdsmailen:

- Rigtig mange danskere har mailen som et af deres vigtigste arbejdsredskaber i hverdagen. Derfor er det også paradoksalt, at der ikke er mere fokus på, hvordan vi bruger mailen hensigtsmæssigt, så vi undgår unødvendigt stress og samtidig bliver mere effektive, siger han. 

Jon Kjær Nielsen giver her fem konkrete råd til sund brug af arbejdsmailen, hvoraf det første går direkte i franskmændenes fodspor:

1: Drop arbejdsmailen helt efter fyraften

Undersøgelser bekræfter, at overarbejde som blandt andet omfatter besvarelse af mails tapper ressourcer, som er med til at gøre os mindre effektive i arbejdstimerne. Vi når med andre ord mere på jobbet, hvis vi bruger fritiden på at lade op.

2: Lad være med at begynde dagen i mailboksen

Ofte har du langt vigtigere opgaver at gå i gang med fra morgenstunden, hvor du er fyldt med energi, end at tjekke mails. Så vurdér en ekstra gang, om det nu også er nødvendigt at åbne indbakken lige fra morgenstunden.

3: Tjek mails på planlagte tidspunkter  

Undlad at have mailen åben hele dagen. Fastlæg i stedet bestemte tidspunkter, hvor du tjekker mails. På den måde undgår du kontinuerlige forstyrrelser, og det at besvare mails bliver en arbejdsopgave på lige fod med alle andre.

4: Kommunikér mere effektivt via mailen

Ofte bliver en mailkorrespondance unødvendig lang. Gør det til en vane at give modparten alle nødvendige oplysninger i den første mail. Lad være med at skrive "Hvordan passer det dig med et møde i morgen?" men skriv i stedet, "Hvordan passer det dig med et møde her hos mig i morgen klokken 10?"    

5: Overvej om det overhovedet giver mening med en mail

Alt for ofte kommunikerer medarbejdere internt på arbejdspladsen over mail, selvom det ville være langt mere effektivt at tage turen ned ad trappen til første sal, hvor kollegaen sidder. Husk også på at gode relationer skabes via fysiske møder - ikke over mailen.