Fem normale spisevaner der gør dig tyk

Malene Fich Weischer, Q.dk/NewsDesk , Aller Media AS

Det er blevet alt for nemt at spise for meget. Mange af os er så heldige, at vi har adgang til rigelige mængder mad, og portionerne på vores tallerkener bliver større og større. Respekten for maden er forsvundet, og i stedet fylder vi i os uden rigtigt at bemærke maden.



- I gamle dage, hvor man havde brug for mad, og pengene ikke altid slog til, var der en langt større ydmyghed omkring mad. Man bad bordbøn, og der var opmærksomhed omkring maden, forklarer Per Brændgaard, der også mener, at der er store kulturelle forskelle. 



Fifs, der holder dig slank i sommervarmen

- I Frankrig er kvinderne mindre overvægtige end i Danmark, og de bruger mere tid på måltidet. De er meget sociale omkring maden, og de snakker meget om det, de spiser. De mødes om maden, og det styrer opmærksomheden og sansningen hen imod mad. Det er en helt anden måltidskultur, har ernæringsekspert Per Brændgaard tidligere forklaret. Han mener, at det handler om, at vi har fået opbygget nogle rigtig dårlige vaner omkring vores mad. 

Magasinet Women’s Health Magazine er helt på bølgelængde med Per Brændgaard, og sammen med en række amerikanske eksperter, har de stillet skarpt på 5 helt konkrete vaner, som alle fører os til at spise mere, end vi har behov for. Se her, om du kan genkende nogle af vanerne – for så er det måske på tide at gøre noget ved dem. 


1. Du springer morgenmaden over


At droppe morgenmaden kan både være nødvendigt, fordi man har travlt med at komme ud af døren om morgenen, og tillokkende, fordi man jo sparer de kalorier. Men det er en dårlig ide. For når du så når frem til frokosten er du så sulten, at det vil være næsten umuligt ikke at spise alt for meget. Kan du på ingen måde nå morgenmaden, så kan en håndfuld nødder og rosiner også tage toppen af sulten, inden du kaster dig over frokosten. 



2. Du spiser foran fjernsynet


Hvis du altid sidder og spiser foran computeren eller fjernsynet, så fjerner du helt dit fokus fra maden. Du bemærker ikke rigtigt hvordan det smager, du spiser givetvis alt for hurtigt, og du registrerer slet ikke, hvornår du egentlig er mæt – du spiser bare, indtil der ikke er mere. Din opmærksomhed er ganske enkelt ikke på maden. I stedet skal du sørge for at der er fred og ro omkring spisetid, så fokus er på maden, og ikke på alt muligt andet. 


3. Du bestiller for store portioner, når du er ude


De fleste af os må nok ty til fastfood engang imellem, når det skal gå rigtigt stærkt. Det er som regel usundt - det ved vi godt – men nogle gange er det nødvendigt i en travl hverdag. Men for mange af os gør ondt værre ved at bestille alt for meget. Vi behøver ikke den store menu, og vi behøver heller ikke at spise alle pommes fritterne eller det sidste stykke pizza. Blive bedre til at smide resterne ud, når du ikke kan spise mere, i stedet for at nærmeste tvinge den ned, fordi det ville være ærgerligt at lade det gå til spilde. 


Sådan kan en smuk bikinikrop også se ud – se de skønne billede

4. Du forveksler sult og tørst


Det kan være rigtigt svært at mærke forskel på sult og tørst, og det kan nemt få os til at spise for meget. Hvis du har spist et almindeligt måltid for nyligt og stadig føler dig sulten, så prøv at drikke et helt glas vand og vent 20-30 minutter og se, om du stadig føler dig sulten. Det gør du nok ikke. For det har sikkert handlet om, at du var tørstig fremfor sulten. 


5. Du overtager din partners spisevaner


Selv hvis din mand også er på kur, så kan hans behov for mad være meget anderledes end dine. Pas derfor på med altid at spise det samme. At han måske kaster sig over en burrito med ekstra ost og kød behøver jo ikke at betyde, at du skal gøre det samme. Accepter at jeres krop har brug for en forskellige mængder kalorier og hav fokus på, hvad du selv har behov for (og ikke har behov for). 


 

Dagens Gossip