Fem tricks til at stoppe stress-spisning

I princippet er det de samme mekanismer, der udløser stress- og trøstespisning. Vi forsøger at dulme noget emotionelt med mad og at få det kick, som noget sødt eller fedt kan give os.

Det forklarer psykologen Susan Albers i sin nye bog ’Eat Q’, skriver Huffingtonpost.com.

- Mange af os har problemer med stress- og trøstespisning på daglig basis. Folk, der arbejder er meget mere stressede, og hvis du føler dig slidt af jobbet, er du meget mere sårbar over for stressspisning og vægtøgning. Vi bliver nødt til at have en strategi, så vi kan berolige og dulme os selv, siger Susan Albers til Huffingtonpost.com.

Her kommer psykologen med fem alternativer til at fylde hovedet med kalorier, som du bliver ked af at have indtaget bagefter:

Yoga kan gøre dig stressfri. Læs mere på Q.dk

1) Spis en mandarin

En mandarin vil kunne stille din sukkertrang og kun bibringe 50 ekstra kalorier. Ikke alene er det en meget sød frugt, men det lille stykke arbejde med at pille den virker også terapeutisk. Både fordi du bruger fingrene, og fordi de æteriske olier vil berolige dit sind.

2) Spis et par pistacienødder

De små salte nødder vil give dig et både fedt og salt kick, men er mange gange sundere end almindelige chips. Du skal vælge dem i skal, da pillearbejdet og det lille knæk er en del af processen med at tilfredsstille din trang og dulme dine nerver.

3) Vælg rødt service

Den røde farve er med til at stoppe din stressspisning. Sørg for at have en rød tallerken i skabet eller et rødt skilt på dit køleskab. Hvis det ikke stopper dig, er det i hvert fald med til at gøre dig opmærksom på dine handlinger, så du måske kan slå bremsen i, før du har tømt hele køleskabet for madrester.

4) Skift hånd til at spise med

For at gøre dig selv mere bevidst om, hvad det er du foretager dig, så kan du vælge at skifte hånd. At du pludselig spiser med venstre hånd, hvis du er vant til at gøre det med højre, aktiverer din hjerne på en helt anden måde, og det er ikke længere en automatreaktion at føre hånden op til munden. Forhåbentlig kan det få dig til at stoppe noget før.

Er du ofte stresset, så husk din fiskeolie. Læs mere på Soendag.dk

5) Tag en kop te

Når vi er stressede øges niveauet af hormonet kortison i kroppen. Sort te er bevist at kunne sænke niveauet af dette hormon. Så hav en krukke med sorte teblade parat, eventuelt en slags med en sødlig smag, så det kan tage din trang til kage eller slik samtidig med, at det dulmer dine nerver.

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip