Ferraris Alonso vil have sikre forhold efter dækkaos

Ferraris Fernando Alonso, der næsten blev ramt i hovedet af en vragdel på Silverstone, fortæller til Ferraris hjemmeside, at han håber på det bedste forud for det tyske Grand Prix.

- Efter hvad vi så på Silverstone, går vi nu til Nürburgring overbeviste om, at der er sket forbedringer. Jeg ved, at der er blevet foretaget nogle forskellige ændringer, og lad os håbe, at det betyder, at alle os kørere kan køre under sikre forhold, siger Fernando Alonso, der går ind til det tyske Grand Prix på som samlet nummer to efter den tredobbelte mester Sebastian Vettel (Red Bull).

Det var bagdækkene fra producenten Pirelli, der sidste weekend skabte kaos og drama på den engelske Silverstone-bane. Formel 1-løbet var uden tvivl det foreløbige lavpunkt i Pirellis tid som leverandør til motorsportens kongeklasse.

Det stod klart efter et farceagtigt race, hvor bagdæk efter bagdæk eksploderede på en række biler. Først tabte Lewis Hamilton sin føring i løbet, da venstre baghjul eksploderede. Og efter ham overgik samme skæbne Ferraris Felipe Massa, Jean-Eric Vergne fra Toro Rosso og McLarens Sergio Perez.

Undervejs kørte feltet bare rundt og rundt efter safetycar på en totalt udsolgt Silverstone-bane, mens løbsledelsen og Pirelli diskuterede, om det var forsvarligt at fortsætte. Det var det, lød beslutningen til sidst. Flere kørere truede efterfølgende med at boycotte det kommende løb i Tyskland. 

Sikkerhed inden for motorsport er lige nu højaktuelt - i hvert fald i danskernes bevidsthed. Det er ikke engang to uger siden, at en frygtelig tragedie ramte Le Mans, da den danske racerkører Allan Simonsen kørte i døden på den franske racerbane.

Han gled ligesom mange andre biler i det farlige Tertre Rouge-sving, hvor der lå asfalt med maling på. Da det samtidig havde regnet, var sikkerheden i det sving ikke i top. 

Forud for det tyske Grand Prix har dækproducenten Pirelli  besluttet at tage nye bagdæk i brug. Det inderste bælte i dækket, som tidligere bestod af stål, bliver nu erstattet af kevlar. Trods ændringerne kan Fernando Alonso dog stadig ikke gøre andet end blot at stole på sikkerheden.

- Vi kan ikke forudsige noget på forhånd lige nu, for der er ikke nogen, der har prøvet dem (hjulene, red.) og bortset fra at stole på det faktum, at det ikke vil være farligt at køre, ved vi ikke hvilke, og hvor mange forbedringer de (hjulene, red.) har fået, siger den tidligere dobbelte verdensmester.

Alonso vandt sidste år det tyske Grand Prix, som blev kørt på Hockenheim.

Dagens Gossip