Finansrådet: Roskilde Bank er i en klasse for sig

- Den her sag er altså helt i særklasse. Og vi er kun interesseret i, at der bliver ryddet op i brodne kar, siger Louise Mogensen, der er vicedirektør i Finansrådet, til Ritzau.

Tirsdag morgen dukkede den første julegave op til aktionærer i Roskilde Bank, der i forbindelse med en markedsføringskampagne i 2006 og 2007 købte aktier i den ny krakkede Roskilde Bank.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har indgået forlig med Finansiel Stabilitet om, at Roskilde Bank-aktionærer kan se frem til at få mistede penge retur, hvis de har købt aktier i banken i forbindelse med den aggressiv markedsføringskampagne fra bankens side.

- Vi synes, det er godt, at der er indgået et forlig. Det er godt at få sagen afsluttet på en god måde, fordi det er vigtigt, at kunderne kan stole på deres bank, siger vicedirektøren.

De aktionærer, der købte aktier i forbindelse med, at banken sendte 28.000 breve ud med tilbud om at købe aktier i 2006 og 2007, kan nu se frem til at få 60 procent af deres investeringer i Roskilde Bank-aktier tilbage.

- Det, som Forbrugerombudsmanden lægger vægt på, er, at der er tale om, at Roskilde Bank i 2006 og 2007 har solgt aktier på en meget aggressiv måde og samtidig også har ydet en mangelfuld rådgivning, siger Louise Mogensen.

- Og det er en handlemåde, som Finansrådet kun kan tage afstand fra, fordi det strider mod god skik, siger hun.

Louise Mogensen slår fast, at der er langt mellem den her type sager:

- Vi opfatter den her sag som en i særklasse. Den er meget grov, siger vicedirektøren.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV