Finanstilsynet holder øje med mobilbankerne

Der er mange udfordringer i forhold til fremtidens teknologiske udvikling. Flere af danskernes basale gøremål bliver klaret over mobilen, og det stiller krav til sikkerheden, når der florerer vigtige oplysninger rundt.

I fredags var det svenske datatilsyn ude at kritisere Danske Banks mobil-app for slet ikke at være sikker nok.

Men der har hersket forvirring omkring, hvilken myndighed i Danmark, der har ansvaret for at holde øje med systemet og de personlige data på det her område. Nu oplyser Finanstilsynet, at de hele tiden kontrollerer sikkerheden.

»Vi har et løbende tilsyn, hvor vores IT-inspektører drøner rundt og kigger på, om IT-sikkerheden i de virksomheder, som vi har under tilsyn, er passende. Og hvis der er et specifikt problem et sted, så reagerer vi selvfølgelig også på det,« siger vicedirektør i Finanstilsynet, Julie Galbo. 

Lader sig inspirere

Julie Galbo kan ikke kommentere den konkrete sag med Danske Banks app og det svenske datatilsyn på grund af tavshedspligt. Men hun forklarer, at det indgår som inspiration i deres kontrolproces.

»Vi følger selvfølgelig med i, hvad der sker rundt omkring i verden og ser på, hvad vores udenlandske kollegaer finder ud af og lader os inspirere af det,« siger hun og fortsætter: 

»Finanstilsynet i Norge har også udtryk en vis bekymring over de risici og den sårbarhed, der måske er ved mobile banker, så de vil lave en mere generel rapport. Og det er da klart, at når de laver sådan en, så følger vi det med interesse«. På det her område er det ifølge Julie Galbo svært at placere et konkret ansvar, fordi det kører indover både Datatilsynet og Finanstilsynet.

»Vi er relativt pengefikseret i Finanstilsynet, men der er en anden vinkel på det, som hedder beskyttelse af de her personoplysninger. Derfor er det helt logisk og vigtigt, at vi taler sammen med Datatilsynet, så begge hensyn bliver varetaget«, forklarer hun.

Ekspert savner sikkerhedsdebat

I fremtiden bliver der ikke brugt færre løsninger i de offentlige systemer, der involverer mobiltelefonen. Tværtimod. Flere banker og andre institutioner er røget med på mobil-app bølgen.

Ulf Munkedal, der er ekspert i IT-sikkerhed og direktør for Fort Consult, er derfor bekymret over, at der ikke er en ordentlig debat omkring sikkerheden ved mobilbankerne. Han efterlyser, at der bliver taget ansvar og debatteret om fremtidens sikkerhedsproblematikker.

»Jeg forstår godt, at svenskerne er bekymrede og betænkelige ved det her. Og vi mangler en debat omkring, hvad der er godt nok, og hvad der ikke er godt nok. Det er en meget relevant debat. Vi bruger jo stort set vores smartphones flere gange om dagen til alt mulig forskelligt,« siger han og pointerer, at det handler om danskernes personlige datasikkerhed.

Sikkert eller brugervenligt?

Ulf Munkedal mener, at det er en essentiel debat at få rejst, når man ser, hvor hurtigt mobilløsningerne breder sig. Han kan godt se, at det måske kan være svært at vurdere, hvordan sikkerheden i systemerne skal være. For hvornår er noget sikkert nok? Og hvornår er noget brugervenligt nok? Der kan være forskellige krav til sikkerheden i hvert enkelt land. Der prioriteres anderledes mellem brugervenlighed og sikkerhed.

»Det ville være super godt, hvis vi kunne have et system, der var meget sikkert og meget brugervenligt. Men det er bare svært at få begge dele. Det bliver sværere for brugerne jo mere sikkerhed, vi putter på dem. Det er en balance,« siger han.

 

Dagens Gossip

Dagens TV