Fiskene i blenderne var Marco Evaristti's værk

Torsdag åbner samme kunstmuseum en udstilling i anledning af kunstneren bag værket, Marco Evaristtis, 50 års fødselsdag. Og selv om han i den brede offentlighed er mest kendt for sine provokationer, er han en bemærkelsesværdig kunstner, fastslår museumsdirektør Karen Grøn.

»Han er en kunstner, som mange kender for sensationen omkring hans værker, men når man ser hans samlede produktion, ser man en fantastisk og sensationel kunstner,« forklarer direktøren.

Hun påpeger, at Evaristti med sin kunst gør emner som liv og død konkrete ved eksempelvis at stille os over for beslutningen om at skulle blende uforvarende akvariefisk eller ej.

»Hvad sker der med os, når vi møder en udfordring? Er du en sadist, der bare vil gøre det? Eller er du en moralist, som gør dig til dommer over, hvad andre kan, burde eller skulle gøre? Han sætter vores menneskelige typer på spidsen,« siger museumsdirektøren og fortæller, at installationen har været med til at gøre Trapholt kendt internationalt, blandt andet med omtale fra den verdensomspændende TV-station CNN.

Udstillingen med fiskene i blenderne vakte også ophidselse blandt dyreværnsorganisationer, og Dyrenes Beskyttelse rejste et erstatningskrav mod Trapholt, der senere blev frifundet.

Debatten om, hvorvidt der var tale om kunst eller blot et sensationsmættet event for at skabe omtale, bølgede i de danske stuer, hvor mange lagde både Evaristti og Trapholt for had.

Kunstanmelder Torben Weirup fra Berlingske mener, at Marco Evaristti er en rendyrket kunster og ikke blot en provokatør.

»Han benytter medier og sensationen til at vække opsigt om sine værker, og med de dramatiske virkemidler håber han, at vi taler om stofmisbrug, trafikdrab og død i det hele taget,« siger han og påpeger, at der i sin tid på Trapholt faktisk var skilte, der sagde, at man ikke måtte røre blenderne.

»Som sådan var han uskyldig, men netop med den konstruktion gjorde han opmærksom på, hvor skrøbeligt livet er. Døden er noget, vi skal vende os til hele livet. Jeg synes, han tager fat i det sidste store tabu, døden,« vurderer han.

Den chilenskfødte Marco Evaristti også kendt for at tage udgangspunkt i menneskekroppen, blandt andet ved lave kødboller på dåse med fedt fra sin egen krop. Her viste han ifølge Karen Grøn, at kroppen formes efter menneskets eget behov.

Evaristti balancerer også på flere grænser, da han skabte han en tøjkollektion til dødsdømte fangers henrettelsesdag i værket »The Last Fashion« i 2008, og i »Rolexgate« fra 2006, hvor han benyttede dræbte jøders guldtænder fra Auschwitz til at skabe en installation.

De to sidstnævnte værker vil være at finde på Trapholts fødelsdagsudstilling. Onsdag er der fernisering for et indbudt publikum, mens udstillingen åbner for offentligheden torsdag.

Marco Evaristti fylder 50 år 25. april.

Dagens Gossip