Fjernsynskanalerne river håret af sig selv: Forbruget af online-TV er firedoblet på et år

Aldrig før er der blevet set så meget online tv og stremet film og videoer via mobiler. Det viser en nu rapport fra Adobe.

- Forbrugerne forventer mere personlige oplevelser, når de ser video og tv online på tværs af et utal af enheder. Og det er klart, at mediebureauer, broadcastere og annoncører hele tiden må tilpasse deres digitale strategier til forbrugernes skiftende adfærdsmønstre, siger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef hos Adobe.

For første gang nogensinde ses der flere film end sportsbegivenheder online. I 2014 oplevede filmnetværk en stigning i antal af månedlige filmvisninger per besøgende på 125 pct. fra 2 til 4,5 film. Samtidigt så seere i snit 4,2 sportsudsendelser online på tværs af alle sportskanaler, hvilket ’blot’ dækker over en fremgang på 31 pct.

I forhold til 2013 er mængden af serier vokset med hele 81 pct. Dette betyder dog ikke, at sport ikke længere er interessant. For eksempel var VM i Brasilien en af årsagerne til den store vækst i mængden af online tv.

I dag udgør Android apps 20 pct. af det samlede online tv-forbrug, hvilket er en vækst på 28 pct. på et år. Samtidigt fravælger forbrugerne i stigende omfang browsere, når de skal se online-tv, og browser-andelen faldt med 41 pct. og udgør i dag 19 pct. iOS-apps sidder fortsat på den største markedsandel med 51 pct.

Adobes ”U.S. Digital Video Benchmark” rapport bygger på over 165 mia. videoafspilninger og 235 forskellige hjemmesider og apps i USA og Canada.

Dagens Gossip

Dagens TV