Fleggaard trykker ministeren på maven: Er du rød eller blå?

Skrevet af Michael Lauritsen

25/04/2013

Dagens topnyheder

'Kære Holger K. Vi er lidt i tvivl om du er til rød eller blå for tiden.' Sådan lyder budskabet indledningsvist i en ny annonce fra grænsehandel-giganten Fleggaard. Et billede af annoncen er gået viralt og er det døgn blevet delt i stor stil på Facebook. Blandt andet fra den regeringskritiske side "Alle børnene betalte skat, undtagen Helle, hun kunne ikke tælle".

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

Annoncen, som blev indrykket onsdag i blandt andet dagbladet JydskeVestkysten, puster til debatten om afgifter på øl- og sodavand. Den første del af den såkaldte vækstpakke, som blev landet søndag aften. Anden del blev forhandlet på plads sent i aftes.

På Facebook får Fleggaards kække reklame blandede modtagelser, og flere skriver, at det passer godt til kædens slogan: 'Lige over grænsen'. Fleggaard selv afviser utidig indblanding.

Laver Fleggaard gode tilbud eller politik?

- Vi udtaler os ikke om politik, for det har vi ikke forstand på – men til gengæld har vi forstand på grænsehandel, og det er den, vi har kommenteret på i debatten, siger administrerende direktør i Fleggard Detail, Mike Simonsen, til Dagens.dk og fortsætter:

- Det kan være meget svært at finde hoved og hale i det, politikerne gør og beslutter. Annoncen er fra vores side ikke et politisk budskab, men blot en kærlig kommentar til tingenes tilstand. Vores slogan ”lige over grænsen” betyder – ud over det rent geografiske tilhørsforhold – selvfølgelig også, at vi ikke er bange for at sige tingene, som de nu engang er. Og når vi kan gøre det med et glimt i øjet, lader vi ikke muligheden for at lave en sjov, anderledes og aktuel annonce gå os forbi.

Han understreger, kæden har det fint med den kurs, der er blevet lagt, men:

- Hos Fleggaard har vi i flere årtier levet med masser af op- og nedgange på diverse afgifter og skatter – det er en del af vores dagligdag, og det har vi det helt fint med. Men det er også en del af vores hverdag at lægge øre til de fuldstændig vilde postulater og usandheder om grænsehandlen, som forskellige politikere og interesseorganisationer står bag hver eneste gang, der skal diskuteres grænsehandel i medierne. Og denne gang syntes vi simpelthen, det var på tide, at nogen tog bladet for munden og forsøgte at sikre en mere nuanceret debat, siger Mike Simonsen.

Se Fleggaards annonce her. Er den 'lige over grænsen'?