Flere busser skal brødføde hurtige tog

Togene kommer ifølge en undersøgelse, som Danske Regioner står bag, umiddelbart til at få 25 procent flere passagerer, skriver Jyllands-Posten. Men hvis der også skabes bedre busforbindelser til stationerne, kan det ende med at give dobbelt så mange togpassagerer.

»Hvis vi vil have fuldt udbytte af de meget store investeringer, skal vi også gøre det lettere for folk at komme hen til de store byer, hvor de kan komme på togene,« siger Danske Regioners næstformand, Carl Holst (V), til Jyllands-Posten.

I Region Midtjylland vækker udmeldingen glæde.

»Det er en fremragende idé. Det er klart, at det handler om at få så mange passagerer med som muligt,« siger Bjarne Schmidt Nielsen (S), medlem af regionsrådet for Region Midtjylland, hvor de foreslåede lyntog blandt andet skal gøre holdt i Horsens, Aarhus og Randers.

Venstre og Liberal Alliance har trukket sig ud af forhandlingerne med regeringen. De resterende partier ser dog ud til at være godt stemt med, at der følger flere busser med togplanen - samtidig med at der også tænkes på pendlere, der tager bilen til toget.

»Vi skal have bedre tilslutningsruter med busser og regionaltog til de store stationer, men vi skal også sørge for langt bedre parkeringsforhold for de mennesker, der gerne vil køre i deres bil hen til stationen,« siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), til Jyllands-Posten.

Jacob Isøe Klærke (SF) fra Region Midtjylland bakker også op om flere busser. Kravet kommer dog ikke bag på ham, da det har stået på den politiske dagsorden i flere år.

»Jeg tror, at det er to år siden, at vi i Danske Regioner vedtog en politik om, at der er brug for at opgradere bussystemerne for at lave fødekæde til togene. Det tror jeg også, at Pia Olsen Dyhr (transportminister (SF), red.) ved,« siger Jacob Isøe Klærke.

Dagens Gossip