Flere danskere klager over systemet

Det lader til at være logikken for et stigende antal danskere, som ikke mener, at systemet behandler dem, som de har krav på. Dagbladet Politiken har gennemgået sagstallene fra de øverste klageinstanser inden for sundheds-, skatte- og socialområdet, og tallene taler deres tydelige sprog. Eksempelvis modtog Landsskatteretten sidste år 5.122 klager mod 3.682 sager i 2010, og samme tendens gør sig gældende i Ankestyrelsen.

Den modtog i 2007 3.857 klager om alt fra børnetilskud og boligstøtte, og i 2012 var tallet steget til 8.707 principielle klagesager, oplyser Politiken.

Det er nemmere klageadgang via digitalisering og en øget rettighedsbevidsthed, der får flere til at klage, påpeger professor i forvaltningsret på Københavns Universitet Michael Gøtze.

Men klageiveren har grebet lidt for meget om sig, mener vicestyrelseschef Jan Henriksen fra Ankestyrelsen.

»Der er tale om et stigende forventningspres fra borgerne. Der er flere og flere behov, som man ønsker, det offentlige skal dække. Det kan eksempelvis være helt ned i sager om, hvorvidt det offentlige skal kompensere for ekstra slid på tøj i familier med handikappede børn,« siger han til Politiken.

I mange sager er klagerne dog tilsyneladende helt på sin plads. 78 procent af klagerne over eksempelvis Skats ejendomsværdivurderinger har ifølge Politiken ført til medhold.

Dagens Gossip

Dagens TV