Flere danskere tager arbejdet med på ferie

Undersøgelsen bygger på svar fra mere end 1.600 repræsentativt udvalgte danskere op til dette års sommerferie.

Andelen af danskere, der tjekker arbejdsrelaterede mails i sommerferien, er på fem år vokset fra 23 procent til godt 34 procent, viser undersøgelsen ifølge Ugebrevet A4.

Mens 59 procent af danskerne i dag tænker på jobbet af og til, ofte eller hele tiden, når de holder ferie, var det i 2008 52 procent, der havde svært ved at lægge arbejdet før ferien.

Hjernen bør holde fri i ferien, og vi er sjældent så uundværlige på jobbet, som vi selv tror, siger stressekspert og seniorforsker på Bispebjerg Hospital i København, Bo Netterstrøm.

»Det er dårlig stil over for dig selv, fordi du slapper ikke af, og kommer der en mail, hvor du synes, du bør reagere, er du pludselig på arbejde igen. Noget af det, ferien gør, når du kobler helt af, er, at du får brugt andre dele af hjernen, og det har hjernen godt af. Så formålet med ferien bliver spoleret,« siger han.

Ifølge næstformand i LO, Lizette Risgaard, er der noget galt med ledelse og arbejdskultur, hvis medarbejdere har den opfattelse, at de er nødt til at tjekke emails og besvare arbejdsrelaterede opkald i ferien.

»Ledelsen skal tydeligt signalere, at nu har medarbejderne brug for ferie, og det indebærer, at der lukkes ned for mail og telefon. Og så skal ledelsen være glade for, at medarbejderne får gearet ned eg kommer friske og glade tilbage,« siger hun.

Knap hver tredje ansatte i både den private og offentlige sektor tjekker deres arbejdsmail i ferien, mens hele 74 procent af de selvstændige gør det samme.

Danskerne skal holde fri, når de har ferie, siger chef for ledelsesudvikling og produktivitet i DI, Jens Kristian Jørgensen.

»Man skal tillade sig at koble helt fra, när man kan gøre det helhjertet og koble på igen efter ferien,« siger han.

Formanden for hovedorganisationen Akademikerne (AC), Ingrid Stage, ser et stigende problem med medarbejdere, der ikke får adskilt arbejde og privatliv.

»Det er et fælles ansvar, men en gang imellem skal ledelsen huske at sige til medarbejderne, at nu skal de huske at koble af. Hvis ikke vi tager hånd om dette, ved vi, at der er en stress-epidemi på vej. Så det er noget, vi bør være uhyre opmærksomme på,« siger hun til Ugebrevet A4.

Dagens Gossip

Dagens TV