Flere linjer skal forhindre optaget akuttelefon

Skrevet af admin

04/01/2014

Mest læste i dag

For mange opkald til for få linjer var årsagen til, at flere blev mødt af en optaget-tone og ikke en velkomstbesked, når de ringede ind på Region Hovedstadens akutlinje 1813 omkring middagstid lørdag.

Region Hovedstaden melder nu, at situationen er under kontrol.

- De problemer vi havde tidligere på dagen med, at folk blev mødt af en optaget-tone, de er nu løst. I øjeblikket er der ikke flere optagne linjer, end vi kan håndtere det, siger enhedschef hos Akutberedskabet Jan Nørtved Sørensen til Ritzau.

Nu skal der oprettes flere telefonlinjer, så folk nemmere kan komme igennem til en sygeplejerske eller læge.

- Vi skal have udvidet antallet af linjer, så vi kan undgå, at folk får beskeden om, at linjerne er optaget, siger han.

I øjeblikket er der 190 linjer, man kan komme igennem til. Regionen satser på at udvide med 50 linjer mere. Det er anden gang, at antallet af linjer bliver øget, siden akuttelefonen blev indviet 1. januar.

- Interessen for at ringe 1813 ligger betydeligt over det, vi havde forventet. Vores forventninger er blandt andet baseret på, hvor mange, der ringede til lægevagten og hvor mange, der henvendt sig til akutmodtagelsen sidste år, siger han.

Samtidig er der mange, der ringer på samme tidspunkt. Det lægger et ekstra pres på akutlinjen, hvilket var tilfældet lørdag middag.

Tastede man akutnummeret 1813 ind på telefonen omkring klokken 12, fik man ingen besked om, at linjerne var optaget, og at man skulle ringe op igen. Man hørte blot en bip-tone.

- Desværre var det en teknisk fejl, der gjorde, at folk bare fik en optaget-tone i stedet for en velkomstbesked, siger Jan Nørtved Sørensen.

Velkomstbeskeden virker nu igen, og folk vil få besked om, hvis linjerne er optaget.

/ritzau/