Flere lufthuller i fremtidens flytrafik

Allerede i dag må fly på mange ruter forholde sig til kraftigere vindstyrker end tidligere, når de er nået op i marchhøjden på 10-12 km. Det er her, at de kraftige såkaldte jetstrømme, der med flere hundrede kilometer i timen transporterer enorme luftmasser mellem kontinenterne, befinder sig.

Men som følge af klimaforandringerne ventes både vindhastigheder og omfanget af turbulens, altså ustabil luft, at tiltage i årtierne fremover. Det kan både føre til mere ubehagelige og potentielt risikable flyrejser for passagerer og til anvendelse af længere og derfor mere brændstofforbrugende ruter i forsøget på at flyve uden om de store bælter med turbulente luftmasser, mener forskerne.

»Det er bestemt sandsynligt, at hvis fly i højere grad bliver omdirigeret for at flyve uden om turbulens snarere end igennem den, så vil mængden af brændstof, der skal brændes af, stige,« siger en af forskerne, Paul Williams, til BBC.

Sidste år beskrev Berlingske, hvordan en usædvanlig kraftig jetstrøm skabte store problemer for den transatlantiske flytrafik.

Ifølge forskningsresultatet, der er offentliggjort i tidsskriftet Nature Climate Change, vil hyppigheden af turbulens på adskillige ruter mellem Europa og Nordamerika være fordoblet i 2050, og styrken vil være tiltaget med mellem 10 og 40 procent.

Der er kraftige indikationer i retning af, at turbulensen i de højere luftlag over Europa og Nordamerika allerede er steget med mellem 40 og 90 procent siden 1958 - en udvikling, der ventes at blive forstærket som følge af klimaforandringerne.

De kraftige jetstrømme på den nordlige halvkugle får næring af temperaturforskelle mellem Arktis og sydligere breddegrader. I disse år stiger temperaturerne mere i Arktis end i nogen anden region på kloden, hvilket forøger temperaturforskellen og dermed styrken af jetstrømmen.

De fleste passagerer, der bliver skadet som følge af turbulens under flyrejser, har ikke haft sikkerhedsbælte på, da deres fly fløj ind i urolige luftmasser og blev af samme årsag kastet ud af deres sæde og op mod bagagehylden.

Forskerne opfordrer derfor kraftigt til, at man konstant sidder med spændt bælte på flyveturen, bortset fra når man skal rejse sig for at gå på toilettet og lignende.

En del klimaforskere mener i øvrigt, at den kraftigere jetstrøm og ændringen af dens placering i et vist omfang kan forklare sidste års våde forår og sommer i Storbritannien og den langvarige kulde over Nordeuropa i disse måneder.

Dagens Gossip