Flere putter medicin og mad i internetkurven

Danskerne bruger internettet til at handle som aldrig før.

En ny opgørelse fra Danmarks Statistik om adfærden på nettet viser, at 77 procent af danskerne mellem 16 og 89 år er såkaldt digitale købere - altså personer, der har benyttet internettet til at købe varer i de seneste 12 måneder.

I 2011 var det 62 procent af kvinderne og 69 procent af mændene, der benyttede sig af internethandel. I dag er tallet ens for kønnene. Men mænd handler til gengæld oftere og for flere penge.

Især køb af medicin og dagligvarer er steget kraftigt over de seneste fem år. I 2016 køber mere end 700.000 danskere dagligvarer på nettet, og det er en fordobling på fem år.

Samme fordobling er sket inden for køb af medicin online. Der er i dag næsten en halv million danskere, der har prøvet at købe deres medicin med et klik på tastaturet eller smartphonen.

Det er dog hverken mad eller medicin, der topper listen over de mest købte varer på nettet.

Danskerne er nemlig stadig vilde med at købe tøj og fritidsudstyr med et museklik. Også køb af billetter til rejser, hotelovernatninger og oplevelser som koncerter og biografture er udbredt.

De eneste varer, der ifølge undersøgelsen bliver solgt mindre end tidligere, er elektronik som kameraer, fjernsyn samt film og musik.

Den sidste kategori er i høj grad blevet erstattet af betalt adgang til streamingtjenester som Spotify, Netflix og HBO.

Mens det stadig mest er danske internetbutikker, der bliver handlet i, vender danskerne sig i stigende grad mod de udenlandske forhandlere. Her stiger antallet af købere nemlig endnu mere, end det gør i de danske butikker.

Opgørelsen fra Danmarks Statistik er lavet på baggrund af 5490 interview blandt et tilfældigt udsnit af danskerne i perioden marts til maj 2016.

/ritzau/

Dagens Gossip