Flest har brug for specialundervisning i udkantskommuner

De dugfriske tal viser, at 5,5 procent af eleverne i grundskolen fik specialundervisning i skoleåret 2012/2013, og at Langeland og Samsø topper listen med en andel på 10 procent i hver kommune. Derefter kommer Odsherred Kommune og Kalundborg Kommune, hvor 9,7 procent af eleverne i grundskolen har brug for specialundervisning. Bornholm ligger på femtepladsen med en andel på 8,3 procent.

I den anden ende af skalaen ligger Dragør og Læsø - begge med en andel på 2,3 procent. København er den storbykommune, hvor den største andel - 5,2 procent - af eleverne modtager specialundervisning. Derefter kommer Odense, Aarhus og Aalborg med 4,7 procent, 4,6 procent og 4,4 procent.

Definitionen af specialundervisning blev ændret fra og med skoleåret 2012/2013, så en skoleelev først kan kaldes specialundervisningselev, når han eller hun får specialundervisning i ni klokketimer eller mere hver uge. Det har betydet, at antallet af elever i folkeskolernes normalklasser, der får specialundervisning, faldt fra 36.538 i skoleåret 2011/2012 til 856 i 2012/2013.

Dagens Gossip